BMW M5: Prijzen, interieur, technische gegevens

Geschreven door Franciscus Ark

De legendarische BMW M5 slaat voor het modeljaar 2025 een compleet nieuw hoofdstuk open met de introductie van zijn zevende generatie (G90 Sedan en G99 Touring). Dit is niet zomaar een evolutie; de nieuwe M5 omarmt een geavanceerde high-performance plug-in hybride (M Hybrid) aandrijflijn, waarbij een machtige M TwinPower Turbo V8-benzinemotor wordt gekoppeld aan een krachtige elektromotor. Dit resulteert in het hoogste systeemvermogen ooit voor een M5. Naast de Sedan keert ook de langverwachte BMW M5 Touring terug, die de adembenemende prestaties van de M5 combineert met de veelzijdigheid van een stationwagen. De nieuwe BMW M5 (2025) is ontworpen om de grenzen van rijdynamiek, technologie en duurzame performance opnieuw te definiëren in het segment van de high-performance zakenauto’s.

Design

Het design van de nieuwe BMW M5 (G90/G99) is gebaseerd op de recente BMW 5 Serie (G60/G61), maar is op alle fronten aangescherpt en verbreed om zijn M-karakter te benadrukken. De voorkant wordt gedomineerd door een M-specifieke interpretatie van de nierengrille en grote, agressief gestileerde luchtinlaten. Uitgeklopte wielkasten, zowel voor als achter, accentueren de bredere spoorbreedte en de potentie van de auto. M-specifieke sideskirts, aerodynamisch geoptimaliseerde M-buitenspiegels en lichtgewicht M-wielen (mogelijk 20-inch voor en 21-inch achter) zijn standaard. De achterzijde wordt gekenmerkt door een M-diffusor en de traditionele vier M-uitlaatpijpen. De M5 Touring (G99) voegt hier een elegant aflopende daklijn en een functionele achterklep aan toe, zonder concessies te doen aan de sportieve uitstraling.


Het interieur combineert de luxe en technologie van de nieuwe 5 Serie, inclusief het BMW Curved Display, met M-specifieke elementen. Dit omvat M-sportstoelen (optioneel M Carbon kuipstoelen), een M-sportstuur met M-knoppen, M-specifieke graphics in de displays, en exclusieve materialen zoals carbonvezel en alcantara.

Aandrijflijn en Prestaties

De kern van de nieuwe BMW M5 is zijn M Hybrid plug-in hybride systeem. Dit combineert een doorontwikkelde 4.4-liter M TwinPower Turbo V8-benzinemotor (ca. 430 kW/585 pk) met een in de 8-traps M Steptronic automaat geïntegreerde elektromotor (ca. 145 kW/197 pk). Het gecombineerde systeemvermogen ligt op een indrukwekkende 535 kW (727 pk) en een maximumkoppel van 1.000 Nm.


Deze immense kracht wordt via het M xDrive vierwielaandrijvingssysteem, met een actieve M-differentieel op de achteras, op de weg gebracht. Het systeem biedt verschillende rijmodi, waaronder een 2WD-modus voor puur achterwielaangedreven rijplezier. De acceleratie van 0-100 km/u wordt verwacht in circa 3,5 seconden voor de Sedan en 3,6 seconden voor de Touring. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar kan met het optionele M Driver’s Package worden verhoogd naar 305 km/u.

Dankzij een lithium-ion accu met een capaciteit van circa 18,6 kWh (netto) kan de nieuwe M5 een puur elektrische actieradius van 61-69 km (WLTP) halen, afhankelijk van de carrosserievorm en uitvoering. Dit maakt lokaal emissievrij rijden mogelijk. Opladen kan met maximaal 7,4 kW AC.


Ruimteaanbod en Praktikabilität

De nieuwe BMW M5 Sedan biedt riante ruimte voor vijf inzittenden, vergelijkbaar met de standaard 5 Serie Sedan. De M5 Touring (G99) voegt hier een aanzienlijke dosis praktische bruikbaarheid aan toe, met een bagageruimte van circa 500 liter, uitbreidbaar tot ongeveer 1.630 liter met neergeklapte achterbank. Dit maakt de M5 Touring een unieke combinatie van supercar-prestaties en gezinsvriendelijke functionaliteit. De integratie van de hybride componenten heeft een minimale impact op de laadruimte.

Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de nieuwe M5 is voorzien van het BMW Curved Display, dat draait op de nieuwste versie van BMW Operating System (waarschijnlijk 8.5 of nieuwer). M-specifieke content, zoals aangepaste instrumentenpanelen en performance-data, is geïntegreerd. Standaard zijn M-sportstoelen, een M-lederen stuurwiel en hoogwaardige bekledingsmaterialen. Opties als M Carbon kuipstoelen, een Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en geavanceerde rijhulpsystemen zijn beschikbaar. De M HYBRID rijmodi (ELECTRIC, HYBRID, DYNAMIC PLUS, eCONTROL) bieden de bestuurder volledige controle over de aandrijflijn.


Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De nieuwe generatie BMW M5 Sedan en M5 Touring zijn recentelijk geïntroduceerd en de orderboeken zijn geopend of openen zeer binnenkort voor de Nederlandse markt, met leveringen die eind 2024 of begin 2025 zijn gestart/starten. De prijzen zijn substantieel:

  • BMW M5 Sedan (G90): vanafprijs in Nederland ligt rond de € 143.000 – € 147.000 (rijklaar).
  • BMW M5 Touring (G99): vanafprijs ligt iets hoger, rond de € 146.000 – € 150.000 (rijklaar).

Prijzen kunnen variëren afhankelijk van de gekozen opties en uitrusting. Actuele informatie is beschikbaar via de officiële BMW M dealers.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de specificaties voor de nieuwe BMW M5 (G90/G99) 2025.

Specificatie
BMW M5 Sedan (G90) (2025)
BMW M5 Touring (G99) (2025)
Aandrijflijn
V8 Benzine PHEV (M Hybrid)
V8 Benzine PHEV (M Hybrid)
Systeemvermogen (kW/pk)
535 / 727
535 / 727
Systeemkoppel (Nm)
1000
1000
Accucapaciteit (netto kWh)
ca. 18,6
ca. 18,6
Elektr. Actieradius (WLTP km)
ca. 63-69
ca. 61-67
0-100 km/h (s)
ca. 3,5
ca. 3,6
Topsnelheid (km/u)
250 (opt. 305)
250 (opt. 305)
Prijs vanaf (€, indicatief)
145.000
148.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële BMW-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lakkleuren

De nieuwe BMW M5 zal beschikbaar zijn in een reeks exclusieve M-lakkleuren, waaronder nieuwe tinten die speciaal voor dit model zijn ontwikkeld. Daarnaast biedt BMW Individual uitgebreide mogelijkheden voor personalisatie.

Veiligheid en Bescherming

De nieuwe M5 is gebaseerd op het veiligheidsconcept van de nieuwe BMW 5 Serie en is uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen van BMW. Dit omvat geavanceerde systemen voor autonoom rijden (level 2+), parkeerassistentie en actieve veiligheid. M-specifieke aanpassingen aan het onderstel en de remmen dragen bij aan de controleerbaarheid onder extreme omstandigheden. Een specifieke Euro NCAP-test voor de M5 is onwaarschijnlijk, maar de basis 5 Serie dient als referentie.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als een volledig nieuw model met een zeer complexe M Hybrid aandrijflijn, zal de langetermijnbetrouwbaarheid van de G90/G99 M5 zich in de komende jaren moeten bewijzen. BMW M modellen staan echter bekend om hun robuuste engineering en uitgebreide testprogramma’s. De S68 V8-motor en de elektrische componenten zijn doorontwikkelde technologieën.

Garantie

Voor de nieuwe BMW M5 2025 geldt in Nederland de standaard BMW-fabrieksgarantie, inclusief specifieke garanties voor de M Hybrid componenten en de hoogvoltageaccu (doorgaans 8 jaar of 160.000 km voor de accu). Details zijn verkrijgbaar via de officiële BMW M dealer.

Concurrenten

De nieuwe BMW M5, zowel Sedan als Touring, concurreert in het absolute topsegment van high-performance zakenauto’s:

  • Mercedes-AMG E 63 S (en diens opvolger, waarschijnlijk ook PHEV)
  • Audi RS 6 Avant / RS 7 Sportback
  • Porsche Panamera Turbo E-Hybrid

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De introductie van de M Hybrid V8-aandrijflijn is een keerpunt voor de BMW M5, waarmee hij de krachtigste M5 ooit wordt en tegelijkertijd een bruikbare elektrische actieradius biedt. De terugkeer van de M5 Touring na meer dan een decennium (sinds de E61) is een heugelijk feit voor veel liefhebbers en de vraag hiernaar schijnt de verwachtingen van BMW te overtreffen. Ondanks het aanzienlijke gewicht (rond de 2.435 – 2.500 kg) zijn de prestaties fenomenaal.

Onze Conclusies

De BMW M5 (2025) en M5 Touring (2025) herdefiniëren de high-performance zakenauto. Met hun M Hybrid V8-aandrijflijn bieden ze een ongekend niveau van vermogen en koppel, gecombineerd met de mogelijkheid tot emissievrij rijden over kortere afstanden. Dit is een technologisch meesterwerk.

Pluspunten:

  • Fenomenale prestaties dankzij de M Hybrid V8-aandrijflijn (727 pk, 1000 Nm).
  • Bruikbare elektrische actieradius (60-70 km).
  • De terugkeer van de zeer begeerlijke M5 Touring.
  • Geavanceerde M xDrive en ondersteltechnologie voor superieure handling.
  • Luxueus en technologisch geavanceerd interieur gebaseerd op de nieuwe 5 Serie.

Minpunten:

  • Zeer hoge aanschafprijs.
  • Aanzienlijk toegenomen gewicht door de hybride technologie.
  • Complexiteit van de aandrijflijn kan op lange termijn vragen oproepen over onderhoud.

De nieuwe BMW M5 is een adembenemende machine die de grenzen van technologie en prestaties verlegt, en de M5 Touring voegt daar een extra dosis veelzijdigheid aan toe.

Voor het laatste nieuws, diepgaande tests en vergelijkingen van de nieuwe BMW M5, bezoek auto2025.nl.

Galerij

Categorieën BMW