Mercedes-AMG SL 63 2025: technische gegevens, prijs, motoren

Foto van auteur
Geschreven door Franciscus Ark

De zevende generatie Mercedes-AMG SL is anders dan al zijn legendarische voorgangers. Voor het eerst sinds de 300 SL Gullwing uit 1952 beschikt de Mercedes-AMG SL over vierwielaandrijving en achterwielbesturing. De SL 43 is uitgerust met een elektrische turbocompressor die 381 pk uit de M139-motor produceert.

Maar nu heeft Mercedes-AMG zijn krachtigste en slechtste SL tot nu toe onthuld, met het driepuntige ster-embleem, en het is geen verrassing dat het een hybride is.

“De SL is altijd een icoon geweest in het Mercedes-Benz portfolio”, zegt Michael Schiebe, CEO van Mercedes-AMG GmbH. “De nieuwste versie van de legendarische roadster draagt deze status over naar de toekomst.”

Mercedes-AMG SL 63 SE Prestaties

Maak je klaar voor de 2025 Mercedes-AMG SL 63 SE Performance, de krachtigste die ooit de fabriekspoorten in Affalterbach heeft verlaten. Hij is het nieuwste lid van de SL-reeks en beschikt over meer vermogen en koppel dan de toch al krachtige AMG SL 63, geïnspireerd op de hybridetechnologie ontwikkeld door het Mercedes-AMG Petronas F1 Team.

Onder de motorkap ligt een met de hand gebouwde 4,0-liter V8-motor met dubbele turbocompressor, die 603 pk en een koppel van 850 Nm produceert. Een aan de achterkant gemonteerde elektromotor en een kleine maar krachtige batterij van 6,1 kWh verhogen de stuwkracht van de verbrandingsmotor en leveren een maximaal vermogen van 204 pk en 320 Nm koppel.

In totaal produceert de Mercedes-AMG SL 63 SE Performance 816 pk en koppel van 1430 Nm. De aandrijflijn bestaat uit de automatische transmissie AMG SPEEDSHIFT MCT 9G en de volledig variabele vierwielaandrijving 4MATIC+, die de voor- en achteras mechanisch met elkaar verbindt. Dankzij deze configuratie kan de achterste elektromotor indien nodig vermogen naar de voorwielen sturen.

Hoe snel is de Mercedes-AMG SL 63 SE?

De nieuwste Mercedes-AMG SL Hybrid accelereert in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/uur en haalt een topsnelheid van 317 km/uur. En dit gebeurt herhaaldelijk zonder de batterij te verzwakken, dankzij een direct koelsysteem dat niet-geleidende koelvloeistof gebruikt om de maximale bedrijfstemperatuur (45 °C) te behouden bij warm of koud weer.

Ter vergelijking: de niet-hybride SL 63 accelereert in 3,5 seconden naar 100 km/u en haalt dezelfde topsnelheid van 315 km/u.

Is de Mercedes-AMG SL 63 SE Performance uit 2025 een plug-in hybride?

Ja dat is zo. Het beschikt over een ingebouwde AC-lader van 3,7 kW die kan worden aangesloten op elk laadstation, wanddoos of stopcontact. Maar Mercedes-AMG geeft toe dat de batterij “ontworpen is voor een snelle energielevering en -verbruik, niet voor een zo groot mogelijke actieradius.”

De Mercedes-AMG SL 63 SE Performance volgt een bedrijfsstrategie ‘energie altijd beschikbaar’ en kan de batterijlading aanvullen door energieterugwinning en indien nodig op te laden. De bestuurder kan kiezen uit vier herstelniveaus, en door de besturing met één pedaal voelt het alsof uw Mercedes-AMG-raket een elektrische auto is.

AMG Active Ride Control-ophanging

Het AMG-aerodynamicapakket maakt het toch al elegante design nog aerodynamischer. Het beschikt over een actieve frontsplitter van koolstofvezel onder de motor die 4,5 cm kan zakken bij snelheden boven de 80 km/u, waardoor een “Venturi-effect” ontstaat dat de lift op de vooras vermindert en de auto dichter naar het wegdek brengt.

Een uitschuifbare achterspoiler is geïntegreerd in het kofferdeksel en kan in vijf hoeken omhoog worden gezet om de luchtweerstand te verminderen of het rijgedrag te verbeteren.

De AMG Active Ride Control-ophanging helpt bij de rolstabilisatie. Het systeem omvat adaptieve dempers en hydraulisch bediende stabilisatorstangen voor meer rijcomfort en vrijwel geen rolbewegingen. Hetzelfde systeem wordt gebruikt in andere AMG-motoren, zoals de Mercedes-AMG GT Coupé uit 2025.

Net als zijn niet-hybride broers en zussen beschikt de AMG SL 63 SE Performance over achterwielbesturing en keramische remmen met koolstofkeramische schijven van 16,5 x 1,6 inch vooraan en 15 x 1,3 inch achteraan. Er zijn bronskleurige vaste remklauwen met zes zuigers vooraan en zwevende remklauwen met één zuiger achteraan.

Individuele behandelingen

De Mercedes-AMG SL 63 SE Performance uit 2025 onderscheidt zich van zijn minder uitgeruste broers en zussen met modelspecifieke rode badges, dubbele trapeziumvormige uitlaatuiteinden en speciaal ontworpen wielen met een diameter van 20 tot 21 inch. In de tussentijd kan de maatwerkafdeling van het merk MANUFAKTUR de auto schilderen, trimmen en uitrusten naar de smaak van de gelukkige eigenaar.

De Mercedes-AMG SL 63 SE Performance uit 2025 is voorzien van AMG-sportstoelen met een- of tweekleurige nappalederen bekleding met diamantsteek en gele of rode stiksels. De optionele AMG Performance-stoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen, ventilatiehulpstukken en drie massagemodi.

Er is een 11,9-inch MBUX touchscreen-infotainmentsysteem met hybride displays en acht rijmodi, waaronder Race, Sport+, Comfort en Electric.

Prijzen en beschikbaarheid

De Mercedes-AMG SL 63 SE Performance is in Nederland reeds op de markt sinds maart 2024 en kost rijklaar € 265.457.

 

Hoe nuttig is de publicatie?

Klik op een ster om te beoordelen!

Gemiddelde score 5 / 5. Aantal beoordelingen: 1

Nog geen beoordelingen. Wees de eerste die beoordeelt.

Plaats een reactie