Renault Captur: Prijzen, verbruik, technische gegevens

Geschreven door Franciscus Ark

De Renault Captur, al jaren een dominante speler in het segment van compacte SUV’s (B-SUV) en een favoriet op de Nederlandse wegen, presenteert zich voor het modeljaar 2025 in een spectaculair vernieuwde gedaante. Na een zeer ingrijpende facelift die medio 2024 werd geïntroduceerd, onderscheidt de Captur zich met een volledig nieuw, assertief frontdesign, geïnspireerd door recente modellen als de Scenic E-Tech Electric en de Rafale. Het interieur heeft eveneens een belangrijke technologische upgrade gekregen, met de introductie van het OpenR Link-infotainmentsysteem met Google Built-in. De Captur 2025 blijft leverbaar met efficiënte TCe benzinemotoren (ook als Bi-Fuel LPG) en de populaire E-Tech Full Hybrid 145 aandrijflijn. Met deze update versterkt Renault de Captur aanzienlijk om zijn succes in een competitieve markt voort te zetten.

Design

Het exterieurdesign van de Renault Captur 2025 is met de facelift het meest significant veranderd aan de voorzijde. De auto heeft nu het nieuwe, verticale “Nouvel’R” logo van Renault en een volledig hertekende, meer geometrische grille die naadloos overloopt in de nieuwe, slanke koplampunits met een kenmerkende LED-lichtsignatuur. De voorbumper is eveneens nieuw en draagt bij aan de bredere, assertievere uitstraling. Aan de achterzijde zijn de C-vormige achterlichten nu voorzien van een heldere behuizing en een nieuwe, moderne grafiek. Nieuwe wieldesigns (tot 19 inch) en frisse lakkleuren, waaronder een nieuwe Gris Rafale, maken de exterieuraanpassingen compleet. De nieuwe Esprit Alpine uitvoering voegt sportieve designaccenten toe.


Het interieur van de Captur is opgewaardeerd met nieuwe, duurzamere bekledingsmaterialen (geen leder meer) en een technologische boost. Het meest in het oog springend is het nieuwe, standaard 10,4-inch verticale OpenR Link touchscreen voor het infotainmentsysteem. Afhankelijk van de uitvoering is er ook een configureerbaar digitaal instrumentenpaneel tot 10,25 inch beschikbaar.

Aandrijflijnen en Rijcomfort

De Renault Captur 2025 biedt een reeks efficiënte aandrijflijnen voor de Nederlandse markt:


  • TCe 90 (Benzine): Een 1.0-liter driecilinder turbobenzinemotor met 67 kW (91 pk), gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
  • TCe 100 Bi-Fuel (LPG): Dezelfde 1.0-liter motor, maar geschikt voor zowel benzine als LPG, met een vermogen van 74 kW (100 pk) op LPG. Biedt lagere brandstofkosten en CO2-uitstoot.
  • E-Tech Full Hybrid 145: Deze geavanceerde, zelfopladende hybride aandrijflijn combineert een 1.6-liter benzinemotor met twee elektromotoren en een compacte 1,2 kWh batterij. Het systeemvermogen bedraagt 107 kW (145 pk). De innovatieve multimode automatische transmissie zonder koppeling zorgt voor een soepele en efficiënte rijervaring, met de mogelijkheid om vaak volledig elektrisch te rijden in stadsverkeer.
  • Mild-Hybrid / Plug-in Hybrid: Met de facelift lijkt de focus te liggen op de E-Tech Full Hybrid. De eerdere, krachtigere mild-hybrid 160 en de plug-in hybride (E-Tech Plug-in Hybrid 160) zijn voor de meeste markten, waaronder waarschijnlijk Nederland, komen te vervallen of zijn sterk gereduceerd in aanbod om de line-up te stroomlijnen.

De Captur staat bekend om zijn comfortabele onderstelafstemming, die met de facelift mogelijk verder is verfijnd. De Esprit Alpine uitvoering kan een iets dynamischer afstelling hebben.

Ruimteaanbod en Praktikabilität

Een van de sterke punten van de Captur blijft zijn praktische bruikbaarheid, mede dankzij de verschuifbare achterbank (over 16 cm). Hiermee kan gekozen worden voor meer beenruimte achterin of een grotere bagageruimte. De bagageruimte varieert van circa 326-422 liter tot 440-536 liter, afhankelijk van de positie van de achterbank (E-Tech Hybrid modellen hebben doorgaans iets minder ruimte). Met neergeklapte achterbank ontstaat een aanzienlijk laadvolume.


Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de Captur 2025 wordt gedomineerd door het nieuwe 10,4-inch verticale OpenR Link infotainmentsysteem, dat standaard is op alle uitvoeringen. Op hogere uitrustingsniveaus (zoals Techno en Esprit Alpine) draait dit systeem op Google Built-in, met geïntegreerde Google Maps, Google Assistant en toegang tot apps via de Google Play Store. Draadloos Apple CarPlay en Android Auto zijn eveneens beschikbaar. Een digitaal instrumentenpaneel (7-inch of 10,25-inch) en optioneel een Harman Kardon audiosysteem zijn leverbaar. Nieuwe, duurzamere bekledingsmaterialen (zonder chroom of leder) worden toegepast.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De gefacelifte Renault Captur (modeljaar 2025) is sinds medio 2024 leverbaar in Nederland. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):


  • Renault Captur TCe 90 (benzine): vanaf circa € 28.000 – € 31.000
  • Renault Captur TCe 100 Bi-Fuel (LPG): vanaf circa € 29.000 – € 32.000
  • Renault Captur E-Tech Full Hybrid 145: vanaf circa € 33.000 – € 36.000

Prijzen zijn afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Evolution, Techno, Esprit Alpine).

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor de Renault Captur 2025 modellen.

Specificatie
Captur TCe 90
Captur TCe 100 Bi-Fuel (LPG)
Captur E-Tech Hybrid 145
Motor
1.0L 3-cil. Turbo Benzine
1.0L 3-cil. Turbo Benzine/LPG
1.6L Benzine + E-motor(en)
Systeemvermogen (kW/pk)
67 / 91
74 / 100 (LPG)
107 / 145
Koppel (Nm)
160
170 (LPG)
148 (benzine) + 205 (E-motor)
Accucapaciteit (netto kWh, Hybrid)
N.v.t.
N.v.t.
1,2
Gem. verbruik (WLTP l/100 km)
ca. 5,8 – 6,0
ca. 7,0 – 7,5 (LPG)
ca. 4,7 – 4,9
0-100 km/h (s)
ca. 14,0
ca. 13,0
ca. 10,6
Prijs vanaf (€, indicatief)
29.000
30.000
34.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Renault-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

Met de facelift zijn nieuwe lakkleuren zoals Gris Rafale beschikbaar, evenals een uitgebreid aanbod aan tweekleurige carrosserieën met een contrasterend dak.

Veiligheid en Bescherming

De Renault Captur II behaalde vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests (2019). De gefacelifte versie voor 2025 is uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen (ADAS), tot wel 28 systemen. Dit omvat Active Driver Assist (level 2 autonoom rijden met adaptieve cruise control en rijstrookcentrering), noodremassistentie, en verkeersbordherkenning.f sterren.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

De tweede generatie Renault Captur heeft zich sinds zijn introductie als een populair model bewezen. De E-Tech hybride technologie is door Renault doorontwikkeld en wordt in diverse modellen toegepast. De facelift is bedoeld om het model verder te verfijnen.

Garantie

Voor de Renault Captur 2025 geldt in Nederland de standaard Renault-fabrieksgarantie (doorgaans 2 of 3 jaar, met mogelijke uitbreidingen). Voor de E-Tech Hybrid componenten en batterij geldt vaak een specifieke, langere garantie.

Concurrenten

De Renault Captur opereert in het zeer competitieve B-SUV segment:

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De meest opvallende vernieuwing van de Captur-facelift is het radicale nieuwe frontdesign, dat hem een veel modernere en zelfverzekerdere uitstraling geeft. De integratie van het OpenR Link-systeem met Google Built-in (op hogere uitvoeringen) is een grote stap voorwaarts in connectiviteit. De verschuifbare achterbank blijft een uniek en zeer praktisch kenmerk in zijn klasse. De nieuwe Esprit Alpine uitvoering voegt een gewilde sportieve flair toe.

Onze Conclusies

De gefacelifte Renault Captur (2025) is een zeer geslaagde en ingrijpende update die deze populaire compacte SUV weer helemaal bij de tijd brengt. Met zijn gedurfde nieuwe design, hightech interieur en efficiënte aandrijflijnen, met name de E-Tech Full Hybrid, is hij sterker dan ooit.

Pluspunten:

  • Zeer modern en attractief nieuw frontdesign.
  • Standaard groot 10,4-inch OpenR Link touchscreen, optioneel met Google Built-in.
  • Efficiënte E-Tech Full Hybrid 145 aandrijflijn.
  • Praktisch interieur met verschuifbare achterbank.
  • Nieuwe, sportieve Esprit Alpine uitvoering.

Minpunten:

  • De plug-in hybride variant is komen te vervallen in de meeste markten.
  • Basis TCe 90 motorisering is wellicht wat tam voor sommigen.
  • Concurrentie in het B-SUV segment is en blijft moordend.

De Renault Captur 2025 heeft met deze facelift een krachtig statement gemaakt en is klaar om zijn succes in Nederland voort te zetten.

Ontdek de vernieuwde Renault Captur en configureer uw ideale model op auto2025.nl.

Galerij

Plaats een reactie