VW Passat: Verbruik, technische gegevens, prijzen

Geschreven door Franciscus Ark

De Volkswagen Passat, al decennialang een vaste waarde in het D-segment, betreedt voor het modeljaar 2025 een nieuw tijdperk met zijn geheel nieuwe, negende generatie (B9). Dit model, dat begin 2024 in Nederland werd geïntroduceerd, is nu exclusief als ruime Passat Variant leverbaar en markeert een significante evolutie op het gebied van design, ruimte, technologie en aandrijflijnen. De nieuwe Passat Variant is groter dan zijn voorganger, biedt een nog royaler interieur en een bagageruimte die tot de top in zijn klasse behoort. Technologisch zet hij grote stappen met een compleet nieuw “digital cockpit” landschap en geavanceerde rijhulpsystemen. Cruciaal voor de Nederlandse markt zijn de nieuwe generatie plug-in hybride (eHybrid) aandrijflijnen, die een elektrische actieradius van circa 100 kilometer (WLTP) combineren met de mogelijkheid tot DC-snelladen. Daarnaast zijn er efficiënte mild-hybrid (eTSI) benzinemotoren en TDI-dieselmotoren beschikbaar.

Design

Het exterieurdesign van de nieuwe Volkswagen Passat Variant 2025 is volledig herzien en oogt gladder, aerodynamischer (Cw-waarde van 0,25) en moderner dan ooit. De voorkant wordt gekenmerkt door slanke LED-koplampen (optioneel IQ.LIGHT LED Matrix) die worden verbonden door een smalle grille en een LED-lichtstrip. De voorbumper heeft een strak design met grote luchtinlaten. De auto is merkbaar langer (+14 cm) en heeft een langere wielbasis (+5 cm), wat bijdraagt aan zowel de interieurruimte als de elegante proporties. De achterzijde wordt gedomineerd door een doorlopende LED-lichtbalk en een strakke achterklep.

Het interieur van de nieuwe Passat Variant is een complete revolutie en omarmt een volledig digitale cockpit. Het dashboard is opnieuw ontworpen rond een standaard groot, vrijstaand infotainmentscherm (12,9 inch, optioneel 15 inch) voor het nieuwste MIB4-systeem. Een 10,25-inch Digital Cockpit Pro (instrumentenpaneel) is standaard. De versnellingshendel is verplaatst naar de stuurkolom, wat extra opbergruimte creëert op de middenconsole. De materialen en afwerking zijn van een hoger niveau, en er is veel aandacht besteed aan ergonomie, met de terugkeer van fysieke knoppen op het stuurwiel.

Aandrijflijnen en Rijcomfort

De Volkswagen Passat Variant 2025 biedt een breed scala aan moderne aandrijflijnen:

  • Benzine Mild-Hybrid (eTSI):
    • 1.5 eTSI: Een 1.5-liter viercilinder turbobenzinemotor met 48-volt mild-hybrid technologie en Active Cylinder Management (ACTplus), goed voor 110 kW (150 pk). Standaard gekoppeld aan een 7-traps DSG-automaat.
  • Diesel Mild-Hybrid (TDI): (Beschikbaarheid en exacte specificaties voor NL te verifiëren)
    • 2.0 TDI: Waarschijnlijk in verschillende vermogensvarianten, bijv. 110 kW (150 pk) en 142 kW (193 pk), de laatste vaak met 4MOTION vierwielaandrijving.
  • Plug-in Hybride (eHybrid) – Nieuwe Generatie:
    • eHybrid (150 kW): Combineert een 1.5 TSI evo2 benzinemotor met een elektromotor en een nieuwe, grotere 19,7 kWh (netto) batterij. Systeemvermogen circa 150 kW (204 pk).
    • eHybrid (200 kW): Dezelfde configuratie, maar met een systeemvermogen van circa 200 kW (272 pk). Beide eHybrid-varianten bieden een indrukwekkende volledig elektrische actieradius van circa 100 kilometer (WLTP). AC-laden kan nu tot 11 kW (voorheen 3,6 kW), en nieuw is de mogelijkheid tot DC-snelladen tot 50 kW. Gekoppeld aan een 6-traps eDSG-automaat.

Het rijcomfort is van een zeer hoog niveau, mede dankzij de langere wielbasis en het optionele DCC Pro adaptieve onderstel met tweeklepsdempers.

Ruimteaanbod en Praktikabilität

De nieuwe Passat Variant is aanzienlijk ruimer dan zijn voorganger. De toegenomen wielbasis (+50 mm) resulteert in 50 mm meer beenruimte achterin. De bagageruimte is eveneens gegroeid en bedraagt nu een indrukwekkende 690 liter (40 liter meer dan voorheen), uitbreidbaar tot 1.920 liter met de achterbank neergeklapt. Dit maakt hem een van de ruimste stationwagens in zijn klasse.

Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de Passat Variant 2025 wordt gedomineerd door het nieuwe MIB4-infotainmentsysteem met een standaard 12,9-inch of optioneel 15-inch touchscreen. Het systeem biedt een nieuwe menustructuur, snellere respons, verbeterde spraakbediening (IDA) en “Over-The-Air” updates. Een 10,25-inch Digital Cockpit Pro is standaard. Optioneel zijn ergoActive voorstoelen met massagefunctie en een head-up display beschikbaar. De standaarduitrusting is, afhankelijk van de lijn (Passat, Business, Elegance, R-Line), al zeer compleet.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De nieuwe generatie Volkswagen Passat Variant (B9) is sinds begin 2024 leverbaar in Nederland en vormt het aanbod voor 2025. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):

  • Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI: vanaf circa € 48.000 – € 52.000
  • Volkswagen Passat Variant eHybrid (PHEV): vanaf circa € 50.000 – € 55.000 (profiteert van lagere BPM)

Prijzen zijn afhankelijk van de gekozen motorisering en het uitrustingsniveau.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een indicatie van de specificaties voor representatieve Volkswagen Passat Variant 2025 modellen.

Specificatie
Passat Variant 1.5 eTSI
Passat Variant eHybrid (150kW)
Motor
1.5L Benzine + 48V MHEV
1.5L Benzine PHEV
Systeemvermogen (kW/pk)
110 / 150
ca. 150 / 204
Systeemkoppel (Nm)
250
ca. 350-400
Accu (netto kWh, PHEV)
N.v.t.
19,7
Elektr. Actieradius (WLTP km, PHEV)
N.v.t.
ca. 100
0-100 km/h (s)
ca. 9,2
ca. 7,4 – 8,0
Prijs vanaf (€, indicatief)
50.000
52.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Volkswagen-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

De nieuwe Passat Variant is beschikbaar in een reeks nieuwe en bestaande lakkleuren, passend bij zijn elegante en moderne uitstraling.

Veiligheid en Bescherming

De Volkswagen Passat Variant 2025 is uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen van Volkswagen. Dit omvat standaard en optioneel systemen als Travel Assist (combineert adaptieve cruise control en rijstrookassistentie), Park Assist Pro (maakt op afstand parkeren via smartphone mogelijk), en nieuwe IQ.LIGHT LED Matrix-koplampen met een verbeterd grootlichtbereik. Een hoge Euro NCAP-score wordt verwacht voor deze nieuwe generatie.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als een volledig nieuw model gebaseerd op het doorontwikkelde MQB Evo-platform en met de nieuwste generatie motoren en technologie, wordt verwacht dat de nieuwe Passat de hoge betrouwbaarheidsstandaarden van Volkswagen zal handhaven.

Garantie

Voor de Volkswagen Passat Variant 2025 geldt in Nederland de standaard Volkswagen-fabrieksgarantie (doorgaans 2 jaar, met mogelijkheid tot verlenging tot 4 jaar). Voor de hoogvoltageaccu van de eHybrid modellen geldt een aparte, uitgebreide garantie.

Concurrenten

De nieuwe Volkswagen Passat Variant, als ruime D-segment stationwagen, concurreert met:

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De negende generatie Passat is de eerste die exclusief als Variant (stationwagen) wordt aangeboden in Europa, en wordt nu geproduceerd in Bratislava, Slowakije, naast de technisch verwante Škoda Superb. De eHybrid modellen met hun elektrische actieradius van circa 100 km en DC-snellaadmogelijkheid zijn een enorme stap voorwaarts. Het nieuwe MIB4-infotainmentsysteem en de optionele DCC Pro adaptieve demping zijn technologische highlights.

Onze Conclusies

De geheel nieuwe Volkswagen Passat Variant (2025) is een indrukwekkende en zeer complete stationwagen die op alle fronten grote stappen voorwaarts zet. Met zijn toegenomen ruimte, revolutionaire digitale interieur, geavanceerde technologie en met name de zeer capabele eHybrid plug-in hybride aandrijflijnen, is hij klaar om zijn positie als een van de favoriete zaken- en gezinsauto’s in Nederland te versterken.

Pluspunten:

  • Enorme interieur- en bagageruimte, een van de ruimste in zijn klasse.
  • Geavanceerd en modern digitaal interieur met groot touchscreen (MIB4).
  • Plug-in hybride (eHybrid) modellen met een elektrische actieradius van circa 100 km en DC-snelladen.
  • Hoog niveau van rijcomfort, met name met optioneel DCC Pro.
  • Uitgebreide reeks aan moderne veiligheids- en rijhulpsystemen.
  • Exclusief als praktische Variant in Europa.

Minpunten:

  • Geen sedanversie meer beschikbaar in Europa.
  • Prijzen kunnen, zeker voor de rijk uitgeruste eHybrid-modellen, aanzienlijk zijn.
  • Het design, hoewel modern, is wellicht wat conservatiever dan sommige concurrenten.

De nieuwe Volkswagen Passat Variant is een technologisch hoogstandje en een uiterst capabele allrounder.

Ontdek de ruimte en innovatie van de nieuwe Volkswagen Passat Variant op auto2025.nl.

Galerij

Plaats een reactie