VW Tayron: Prijzen, interieur, technische gegevens

Geschreven door Franciscus Ark

Volkswagen breidt zijn SUV-gamma voor 2025 verder uit met de introductie van de geheel nieuwe Volkswagen Tayron. Dit model, dat in de loop van 2024 werd onthuld en in 2025 zijn weg vindt naar de Nederlandse showrooms, is de wereldwijde opvolger van de Tiguan Allspace en positioneert zich als een ruime en veelzijdige familie-SUV met optioneel zeven zitplaatsen. Gebouwd op het geavanceerde MQB Evo-platform, deelt de Tayron zijn technologische basis met de nieuwe Tiguan en Passat. Dit betekent een modern design, een revolutionair digitaal interieur met het nieuwste MIB4-infotainmentsysteem, en een reeks efficiënte aandrijflijnen, waaronder mild-hybrid (eTSI) benzinemotoren en, cruciaal voor de Nederlandse markt, nieuwe generatie plug-in hybrides (eHybrid) met een elektrische actieradius van circa 100 kilometer en DC-snellaadmogelijkheid.

Design

Het exterieurdesign van de Volkswagen Tayron 2025 zal de nieuwste designtaal van Volkswagen volgen, met strakke lijnen en een zelfverzekerde uitstraling die past bij zijn grotere afmetingen ten opzichte van de 5-persoons Tiguan. Verwacht een front dat qua stijl aansluit bij de nieuwe Tiguan, met slanke LED-koplampen (optioneel IQ.LIGHT HD-matrix) en mogelijk een doorlopende LED-lichtstrip. Als opvolger van de Tiguan Allspace zal hij een langere wielbasis en een meer gestrekte carrosserie hebben om ruimte te bieden aan de optionele derde zitrij. De achterzijde zal eveneens een moderne look krijgen met een opvallende LED-lichtsignatuur.


Het interieur van de nieuwe Tayron zal de “digital cockpit landscape” filosofie van de nieuwe Tiguan en Passat overnemen. Dit omvat een standaard groot, vrijstaand centraal infotainmentscherm (12,9 inch of optioneel 15 inch) voor het MIB4-systeem, een standaard 10,25-inch Digital Cockpit Pro (instrumentenpaneel), en een minimalistisch dashboarddesign. De versnellingshendel is verplaatst naar de stuurkolom, en een nieuwe multifunctionele draaiknop met geïntegreerd minidisplay op de middenconsole biedt intuïtieve bediening van diverse functies.

Aandrijflijnen en Rijcomfort

De Volkswagen Tayron 2025 zal naar verwachting een vergelijkbaar motorengamma bieden als de nieuwe Tiguan en Passat, met een focus op efficiëntie en elektrificatie:


  • Benzine Mild-Hybrid (eTSI):
    • 1.5 eTSI: Een 1.5-liter viercilinder turbobenzinemotor met 48-volt mild-hybrid technologie en Active Cylinder Management (ACTplus), met vermogens van waarschijnlijk 96 kW (130 pk) en 110 kW (150 pk). Standaard gekoppeld aan een 7-traps DSG-automaat.
    • Mogelijk ook een krachtigere 2.0 eTSI voor topuitvoeringen.
  • Diesel (TDI): (Beschikbaarheid in NL voor de Tayron te verifiëren, maar mogelijk beperkt)
    • 2.0 TDI: Indien aangeboden, waarschijnlijk in vermogensvarianten rond de 110 kW (150 pk) en 142 kW (193 pk), de laatste vaak met 4MOTION.
  • Plug-in Hybride (eHybrid) – Nieuwe Generatie:
    • eHybrid (150 kW): Combineert een 1.5 TSI evo2 benzinemotor met een elektromotor en een nieuwe 19,7 kWh (netto) batterij. Systeemvermogen circa 150 kW (204 pk).
    • eHybrid (200 kW): Dezelfde configuratie, maar met een systeemvermogen van circa 200 kW (272 pk). Beide eHybrid-varianten bieden een elektrische actieradius van circa 100 kilometer (WLTP). AC-laden tot 11 kW en DC-snelladen tot 50 kW zijn standaard voor de PHEV’s.

Het optionele DCC Pro adaptieve onderstel met tweeklepsdempers zal bijdragen aan een superieure balans tussen comfort en dynamiek.

Ruimteaanbod en Praktikabilität

Als opvolger van de Tiguan Allspace zal de Volkswagen Tayron 2025 uitblinken in ruimte en praktische bruikbaarheid. Hij zal standaard als vijfzitter worden aangeboden, met een optionele derde zitrij die plaats biedt aan twee extra passagiers (vooral geschikt voor kinderen). De toegenomen lengte en wielbasis ten opzichte van de 5-zits Tiguan zorgen voor riante beenruimte op de tweede zitrij en een zeer grote bagageruimte. Met de derde rij neergeklapt zal het laadvolume aanzienlijk zijn, en met zowel de tweede als derde rij plat ontstaat een enorme laadruimte.


Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de Tayron 2025 wordt gedomineerd door het nieuwe MIB4-infotainmentsysteem. Dit biedt een intuïtieve interface, snelle respons, en een verbeterde IDA spraakassistent met toekomstige ChatGPT-integratie. De Digital Cockpit Pro is standaard. Opties als ergoActive Plus voorstoelen met massage- en klimaatfuncties, een head-up display, en een premium audiosysteem zullen beschikbaar zijn. Het YouClip-systeem, bekend van Dacia, zou hier ook zijn intrede kunnen doen voor slimme accessoirebevestiging.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De nieuwe Volkswagen Tayron wordt in de loop van 2025 op de Nederlandse markt verwacht, na zijn officiële onthulling die waarschijnlijk in 2024 of begin 2025 plaatsvindt. Als grotere broer van de Tiguan zullen de prijzen hoger liggen. Indicatieve vanafprijzen (rijklaar):


  • Volkswagen Tayron 1.5 eTSI: geschat vanaf circa € 48.000 – € 53.000
  • Volkswagen Tayron eHybrid (PHEV): geschat vanaf circa € 52.000 – € 57.000

Exacte prijzen en specificaties worden dichter bij de marktintroductie bekendgemaakt.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een speculatieve indicatie van de technische specificaties voor de Volkswagen Tayron 2025 modellen.

Specificatie
Tayron 1.5 eTSI (150pk)
Tayron eHybrid (150kW/204pk)
Motor
1.5L Benzine + 48V MHEV
1.5L Benzine PHEV
Systeemvermogen (kW/pk)
110 / 150
150 / 204
Accu (netto kWh, PHEV)
N.v.t.
19,7
Elektr. Actieradius (WLTP km, PHEV)
N.v.t.
ca. 100
Zitplaatsen
5 (opt. 7)
5 (opt. 7)
Prijs vanaf (€, indicatief)
50.000
54.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn zeer speculatief en gebaseerd op verwachtingen en de specificaties van de Tiguan/Passat. Officiële cijfers volgen bij de onthulling.

Beschikbare Lackeringen

De Tayron zal beschikbaar zijn in een reeks moderne Volkswagen-kleuren, passend bij zijn status als ruime familie-SUV.

Veiligheid en Bescherming

De Volkswagen Tayron 2025 zal worden uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen van Volkswagen, vergelijkbaar met de nieuwe Tiguan en Passat. Dit omvat geavanceerde systemen als Travel Assist, Park Assist Pro, en IQ.LIGHT HD Matrix-koplampen. Een hoge Euro NCAP-score wordt verwacht.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als een volledig nieuw model gebaseerd op het MQB Evo-platform en met de nieuwste generatie motoren en technologie, zal de Tayron profiteren van de ervaringen met andere modellen op dit platform.

Garantie

Voor de Volkswagen Tayron 2025 geldt in Nederland de standaard Volkswagen-fabrieksgarantie. Voor de eHybrid modellen geldt een aparte, uitgebreide garantie op de hoogvoltageaccu.

Concurrenten

De nieuwe VW Tayron wordt in 2025 gelanceerd in Nederland. De belangrijkste concurrenten zijn de Mitsubishi Outlander PHEV, de Hyundai Tucson PHEV, de Peugeot 5008 en de Skoda Kodiaq.

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De Tayron wordt de wereldwijde opvolger van de Tiguan Allspace en zal waarschijnlijk in diverse markten buiten China worden aangeboden. De beschikbaarheid van plug-in hybrides met een elektrische actieradius van circa 100 km en DC-snelladen is een belangrijk verkoopargument. De productie zal waarschijnlijk plaatsvinden in Wolfsburg en mogelijk andere locaties.

Onze Conclusies

De geheel nieuwe Volkswagen Tayron (2025) belooft een zeer belangrijke speler te worden voor Volkswagen in het segment van de grotere familie-SUV’s. Met zijn combinatie van ruimte (optioneel zeven zitplaatsen), moderne technologie, een verfijnd interieur en efficiënte (plug-in) hybride aandrijflijnen, heeft hij alles in huis om een succes te worden.

Pluspunten:

  • Zeer ruim interieur met optioneel zeven zitplaatsen.
  • Modern digitaal interieur met groot MIB4-infotainmentscherm.
  • Geavanceerde plug-in hybride (eHybrid) modellen met circa 100 km elektrische actieradius en DC-laden.
  • Hoog niveau van rijcomfort en verfijning.
  • Uitgebreide reeks aan moderne veiligheids- en rijhulpsystemen.

Minpunten:

  • Prijzen zullen hoger liggen dan de standaard 5-zits Tiguan.
  • Als grotere SUV zal het brandstofverbruik van de niet-PHEV versies hoger zijn.
  • Design, hoewel modern, zal waarschijnlijk de bekende, ietwat conservatieve Volkswagen-stijl volgen.

De Volkswagen Tayron wordt een auto om naar uit te kijken voor gezinnen en bestuurders die op zoek zijn naar maximale ruimte en moderne technologie.

Zodra de Volkswagen Tayron officieel wordt gelanceerd in Nederland, vindt u alle details en specificaties op auto2025.nl.

Galerij

Plaats een reactie