De Audi e-tron GT was altijd al een adembenemend mooie en uiterst capabele Gran Turismo. Toch leefde hij een beetje in de schaduw van zijn technische tweelingbroer, de Porsche Taycan. Waar de Porsche de sportieve en scherpe keuze was, positioneerde Audi zijn creatie als de comfortabelere, meer op lange afstanden gerichte GT. Voor 2025 is die bescheidenheid voorbij. Met een ingrijpende update introduceert Audi niet alleen een volledig nieuwe modelhiërarchie, maar ook de krachtigste productieauto in de geschiedenis van het merk: de RS e-tron GT performance met 925 pk.
De vernieuwde e-tron GT is niet zomaar een facelift; het is een technologische machtsgreep. Met een grotere en lichtere accu, een revolutionaire actieve ophanging en een enorme vermogenstoename over de hele linie, stapt de e-tron GT uit de schaduw en daagt hij zijn concurrenten frontaal uit. De stille GT heeft zijn stem gevonden, en het is een storm.
Het belangrijkste in het kort
Kenmerk | Details |
Model | Audi e-tron GT familie (Update 2025) |
Prijs vanaf | € 128.555 (S e-tron GT, NL-prijs juli 2025) |
Nieuwe versies | S e-tron GT (679 pk), RS e-tron GT (856 pk), RS e-tron GT performance (925 pk) |
Grootste verbetering | Nieuwe accu (>600 km range), 320 kW snelladen, revolutionaire actieve ophanging |
Kenmerkend | Audi’s krachtigste productieauto ooit (RS performance) |

Prijzen en De Nieuwe Hiërarchie
De oude “e-tron GT quattro” is verleden tijd. De nieuwe line-up is krachtiger en duidelijker gestructureerd. De Nederlandse prijzen zijn inmiddels bekend:
- S e-tron GT (679 pk): Dit is de nieuwe ‘basisversie’, die al krachtiger is dan de oude RS. Leverbaar vanaf € 128.555.
- RS e-tron GT (856 pk): De ‘reguliere’ RS-versie, die een enorme sprong in vermogen maakt. Leverbaar vanaf € 150.855.
- RS e-tron GT performance (925 pk): Het absolute topmodel, een technologisch statement. Leverbaar vanaf € 164.555.
Prestaties en Actieradius: Een Enorme Sprong Voorwaarts
De technische upgrades zijn indrukwekkend.
- Nieuwe accu: De accu is 9 kg lichter geworden, maar de bruto capaciteit is toegenomen tot 105 kWh (97 kWh netto). Dit vergroot de maximale actieradius tot 609 kilometer (WLTP).
- Sneller laden: Het maximale laadvermogen is verhoogd van 270 kW naar 320 kW. Hierdoor kan de accu onder ideale omstandigheden in slechts 18 minuten van 10% naar 80% worden opgeladen. In 10 minuten kan er tot 280 kilometer actieradius worden bijgeladen.
- Meer vermogen:
- De S e-tron GT levert 679 pk en sprint in 3,4 seconden naar 100 km/u.
- De RS e-tron GT levert 856 pk en doet dat in 2,8 seconden.
- De RS e-tron GT performance levert een verpletterende 925 pk en voltooit de sprint in een adembenemende 2,5 seconden.
Design: Verfijnde Atletiek
De basisvorm van de e-tron GT was al zeer geslaagd, dus de designwijzigingen zijn subtiel en functioneel. De S-versie krijgt een iets andere neus, terwijl de RS-modellen een agressievere, op de autosport geïnspireerde voorbumper hebben. De diffusor aan de achterzijde is ook opnieuw ontworpen. Nieuwe 21-inch velgen, geïnspireerd op de klassieke ‘Avus’-velg, en nieuwe lakkleuren maken het plaatje compleet.
De Magie van de Actieve Ophanging
Dit is misschien wel de belangrijkste technologische innovatie. De standaard adaptieve luchtvering is al van hoog niveau, maar de nieuwe, optionele actieve ophanging tilt comfort en dynamiek naar een ander niveau. Dit systeem kan elk wiel individueel aansturen en houdt de carrosserie onder alle omstandigheden nagenoeg vlak.
- Comfort: Het systeem elimineert duik- en rolbewegingen. Bij het instappen kan de auto zelfs 5 tot 7 centimeter omhoog komen voor een gemakkelijkere toegang.
- Dynamiek: In de sportieve modus kan het systeem de auto ‘tegennatuurlijk’ laten leunen in bochten, vergelijkbaar met de techniek van een motorrijder, om de G-krachten op de inzittenden te verminderen en de stabiliteit te verhogen.
De Strijd der Titanen: e-tron GT versus Taycan
- Porsche Taycan: De technische tweelingbroer uit Stuttgart heeft onlangs een vergelijkbare update gekregen. De Taycan positioneert zich nog steeds als de scherpere, meer op de bestuurder gerichte sportwagen. De nieuwe Taycan Turbo GT is met meer dan 1.100 pk nog krachtiger dan de RS performance.
- Tesla Model S Plaid: De Amerikaanse rivaal blijft de koning van de pure, brute acceleratie in een rechte lijn (0-100 in 2,1s), maar mist de verfijning, bouwkwaliteit en de dynamische capaciteiten in bochten van de Audi.
- Lucid Air: Een andere Amerikaanse concurrent die zich onderscheidt met een gigantische actieradius en een zeer luxueus en ruimtelijk interieur.
Conclusie: voor wie is de nieuwe e-tron GT?
De vernieuwde Audi e-tron GT is voor de liefhebber van technologische perfectie. Het is een auto voor wie de esthetiek van een Gran Turismo wil combineren met de allernieuwste innovaties op het gebied van onderstel- en aandrijftechniek.
- De S e-tron GT is de perfecte, ultrasnelle en comfortabele allrounder.
- De RS e-tron GT is voor wie de grenzen van het mogelijke wil opzoeken.
- De RS e-tron GT performance is een statement, een technologisch vlaggenschip voor de ‘early adopter’ die het absolute summum van Audi wil bezitten.
Voor- en nadelen
Voordelen (Pro’s) | Nadelen (Contra’s) |
✅ Enorme prestaties, met name de RS-versies | ❌ Zeer hoge aanschafprijs |
✅ Revolutionaire actieve ophanging voor superieur comfort en dynamiek | ❌ Praktische bruikbaarheid (ruimte achterin, kofferbak) is beperkt |
✅ Grotere actieradius (tot 609 km) en zeer snel laden (320 kW) | ❌ Zicht naar achteren is matig door het design |
✅ Uitzonderlijk hoogwaardige afwerking en materialen | ❌ Concurrentie van de Porsche Taycan is moordend |
✅ Prachtig en tijdloos Gran Turismo-design |
Oordeel van de redacteur
Met deze update heeft de Audi e-tron GT zijn definitieve vorm gevonden. Hij is niet langer slechts het comfortabele alternatief voor de Taycan, maar een technologische tour de force die op eigen benen staat. De sprong in actieradius, laadsnelheid en met name vermogen is gigantisch. De nieuwe actieve ophanging is een stukje engineering-magie dat de auto een ongekend breed spectrum aan capaciteiten geeft, van zijdezacht comfort tot messcherpe dynamiek. De RS e-tron GT performance is een passend statement voor het 40-jarig jubileum van Audi Sport. De e-tron GT is volwassen geworden en is nu, meer dan ooit, een van de meest complete en begerenswaardige elektrische auto’s ter wereld.
Galerij









