De BMW XM, geïntroduceerd als het summum van BMW M’s kunnen en het eerste opzichzelfstaande M model sinds de BMW M1, zet ook in 2025 zijn extravagante en krachtige statement voort. Deze high-performance Sports Activity Vehicle (SAV) met een geavanceerde plug-in hybride aandrijflijn combineert de luxe van een topklasse SUV met de adembenemende prestaties die men van een volbloed M model verwacht. Voor het modeljaar 2025 omvat het aanbod de standaard BMW XM, de nog potentere BMW XM Label (voorheen bekend als Label Red), en voor sommige markten de BMW XM 50e met een zescilinder plug-in hybride systeem. De XM is ontworpen om te polariseren en te presteren, en richt zich op een exclusieve doelgroep die op zoek is naar het ultieme op het gebied van design, kracht en M-specifieke technologie.
Design
Het design van de BMW XM is onmiskenbaar en controversieel, ontworpen om maximale aandacht te trekken. De voorkant wordt gedomineerd door een enorme, horizontaal georiënteerde nierengrille met gouden of zwarte accenten en verlichte contouren (“Iconic Glow”). De koplampen zijn gesplitst in twee delen, met de slanke dagrijverlichting bovenaan en de dim-/grootlichten daaronder. Het zijaanzicht toont krachtige proporties met een aflopende daklijn en opvallende 22- of 23-inch lichtmetalen velgen. Een gouden of zwarte accentband loopt langs de zijkant en accentueert de raamlijn. De achterzijde is al even expressief, met zeshoekige, verticaal gestapelde dubbele uitlaatpijpen, smalle LED-achterlichten en een gelaserd BMW logo in de achterruit als hommage aan de M1. De XM Label onderscheidt zich met specifieke rode of zwarte accenten rond de grille, diffusor en de accentband.
Het interieur van de XM is een luxueuze “M Lounge” achterin, met een driedimensionaal prismatisch gevormd dakpaneel met sfeerverlichting. Voorin domineert het BMW Curved Display, gecombineerd met M-specifieke bedieningselementen en hoogwaardige materialen zoals vintage leder, alcantara en carbon.
Aandrijflijnen en Prestaties
De BMW XM 2025 wordt aangedreven door geavanceerde M Hybrid plug-in hybride systemen:
- BMW XM: De standaardversie combineert een 4.4-liter V8 M TwinPower Turbo benzinemotor (360 kW/489 pk) met een elektromotor (145 kW/197 pk) geïntegreerd in de 8-traps M Steptronic automaat. Het systeemvermogen bedraagt 480 kW (653 pk) en 800 Nm koppel. Dit resulteert in een acceleratie van 0-100 km/u in 4,3 seconden. De 25,7 kWh (netto) accu maakt een elektrische actieradius van circa 82-88 km (WLTP) mogelijk.
- BMW XM Label: Dit is de krachtigste BMW M auto ooit. De V8-motor is hier opgevoerd tot 430 kW (585 pk), wat samen met de elektromotor een systeemvermogen van maar liefst 550 kW (748 pk) en 1000 Nm koppel oplevert. De 0-100 km/u sprint duurt slechts 3,8 seconden. De elektrische actieradius en accugrootte zijn vergelijkbaar met de standaard XM.
- BMW XM 50e: Deze variant (indien beschikbaar in Nederland voor MY2025) combineert een 3.0-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met een elektromotor, voor een systeemvermogen van circa 350 kW (476 pk) en 700 Nm koppel. Deze versie is gericht op een iets lager instappunt in het XM-gamma.
Alle modellen beschikken over M xDrive vierwielaandrijving met een achterwielgeoriënteerde set-up, een M Sportdifferentieel en een adaptief M onderstel Professional met actieve rolstabilisatie.
Ruimteaanbod en Praktikabilität
De BMW XM is een grote SAV die plaats biedt aan vijf inzittenden in een luxueuze omgeving. De focus ligt meer op de lounge-ervaring achterin dan op maximale laadruimte. De bagageruimte bedraagt 527 liter, wat redelijk is voor zijn klasse, en kan worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen. Ondanks zijn prestatiefocus, biedt de XM voldoende praktische bruikbaarheid voor dagelijks gebruik en reizen.
Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het interieur van de XM is een technologisch statement, met het BMW Curved Display (12,3-inch instrumentenpaneel en 14,9-inch centraal display) dat draait op BMW Operating System 8.5. M-specifieke graphics, een head-up display, en M multifunctionele stoelen zijn standaard. De “M Lounge” achterin biedt een unieke sfeer met zijn sculpturale dakhemel en luxueuze bekleding. Het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System is standaard en zorgt voor een uitzonderlijke audio-ervaring. De uitrusting is zeer compleet, met talloze personalisatiemogelijkheden via BMW Individual.
Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De BMW XM is een exclusief model in het absolute topsegment. De prijzen in Nederland voor modeljaar 2025 zijn navenant:
- BMW XM: vanaf circa € 180.000 – € 190.000
- BMW XM Label: vanaf circa € 210.000 – € 225.000
- BMW XM 50e: Indien beschikbaar, zal de prijs lager liggen dan de standaard XM, maar nog steeds zeer substantieel.
Actuele prijzen en beschikbaarheid zijn te vinden via de officiële BMW M dealers in Nederland.
Technische Gegevens
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de specificaties voor de BMW XM 2025 modellen.
Specificatie | BMW XM (2025) | BMW XM Label (2025) | BMW XM 50e (2025, indien beschikbaar) |
---|---|---|---|
Aandrijflijn | V8 Benzine PHEV | V8 Benzine PHEV (High Output) | 6-cil. Benzine PHEV |
Systeemvermogen (kW/pk) | 480 / 653 | 550 / 748 | ca. 350 / 476 |
Systeemkoppel (Nm) | 800 | 1000 | ca. 700 |
Accucapaciteit (netto kWh) | ca. 25,7 | ca. 25,7 | ca. 25,7 |
Elektr. Actieradius (WLTP km) | ca. 82-88 | ca. 76-81 | ca. 80-85 |
0-100 km/h (s) | 4,3 | 3,8 | ca. 5,1 |
Prijs vanaf (€, indicatief) | 185.000 | 215.000 | N.n.b. |
Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële BMW-documentatie te raadplegen.
Beschikbare Lakkleuren
De BMW XM is beschikbaar in een selectie van standaard- en BMW Individual lakkleuren, waaronder opvallende tinten die het extroverte design complimenteren. De “Night Gold” exterieuraccenten zijn een uniek kenmerk.
Veiligheid en Bescherming
Als topmodel van BMW M is de XM uitgerust met de meest geavanceerde actieve en passieve veiligheidssystemen die BMW te bieden heeft. Dit omvat de Driving Assistant Professional met een breed scala aan rijhulpsystemen en de Parking Assistant Professional. Vanwege zijn exclusiviteit en lage productievolume is het onwaarschijnlijk dat de BMW XM specifiek door Euro NCAP zal worden getest, maar hij profiteert van BMW’s algemene hoge veiligheidsstandaarden.
Betrouwbaarheid en Bekende Problemen
De BMW XM is een technologisch zeer complexe auto. Als relatief nieuw model zijn er nog beperkte langetermijngegevens over betrouwbaarheid beschikbaar. De M Hybrid V8-aandrijflijn is een nieuwe ontwikkeling. BMW M modellen worden echter doorgaans gebouwd volgens hoge standaarden en ondergaan uitgebreide tests.
Garantie
Voor de BMW XM 2025 geldt in Nederland de standaard BMW-fabrieksgarantie, inclusief specifieke garantievoorwaarden voor de M Hybrid componenten en de hoogvoltageaccu (doorgaans 8 jaar of 160.000 km). Details zijn te verkrijgen via de officiële BMW M dealer.
Concurrenten
De BMW XM opereert in een niche van ultra-high-performance luxe SUV’s. Zijn meest directe concurrenten zijn:
- Mercedes-AMG GLE 63 S Coupé (of GLS 63 voor formaat)
- Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé
- Lamborghini Urus Performante / S
Interessante Fakten en Bijzonderheden
De BMW XM is het eerste M model met een geëlektrificeerde aandrijflijn (M Hybrid V8) en de krachtigste BMW M ooit geproduceerd (in Label-trim). Het feit dat het een volledig opzichzelfstaand M model is, zonder directe tegenhanger in het reguliere BMW-gamma (zoals de M3 dat is voor de 3 Serie), maakt hem uniek, net als de M1 destijds. Het design is bewust polariserend en gericht op maximale expressie.
Onze Conclusies
De BMW XM 2025 is een auto van superlatieven: extreem krachtig, extreem luxueus en extreem expressief. Het is een technologisch statement en een demonstratie van wat BMW M kan bereiken op het gebied van high-performance plug-in hybrides.
Pluspunten:
- Adembenemende prestaties, vooral van de XM Label.
- Uniek en zeer expressief design.
- Extreem luxueus en technologisch geavanceerd interieur (“M Lounge”).
- Indrukwekkende M Hybrid V8-aandrijflijn met bruikbare elektrische actieradius.
- Exclusiviteit als standalone M model.
Minpunten:
- Astronomische prijs.
- Het design is zeer polariserend en niet voor iedereen.
- Zeer hoog gewicht, wat de pure M-sportwagenbeleving kan beïnvloeden.
- Brandstofverbruik en CO2-uitstoot blijven substantieel ondanks hybride technologie.
De BMW XM is niet ontworpen om iedereen te plezieren, maar om een onmiskenbaar statement te maken in het absolute topsegment van performance SUV’s.
Verken de grenzen van performance en luxe, en vergelijk de BMW XM met andere exoten op auto2025.nl.