Dacia Bigster 2025: Interieur, prijzen, technische gegevens

Foto van auteur
Geschreven door Franciscus Ark

Dacia heeft met de Bigster een nieuwe troef in handen. Deze robuuste en ruime SUV, onthuld op 10 oktober 2024 in Berlijn, richt zich op grote gezinnen en avontuurlijke types die op zoek zijn naar veelzijdigheid en betaalbaarheid. Met zijn stoere design, praktische interieur en aantrekkelijke prijs heeft de Bigster de potentie om een geduchte concurrent te worden in het segment van de familie-SUV’s.

Van concept naar realiteit

De Bigster werd in januari 2021 gepresenteerd als concept car tijdens de Renaulution-strategie. Nu is de productieversie een feit, en die blijft verrassend trouw aan het oorspronkelijke concept. Het designteam, onder leiding van voormalig Aston Martin hoofdontwerper Miles Nürnberger, heeft gekozen voor een stoere en functionele look die perfect past bij het avontuurlijke karakter van de Bigster.

Robuust exterieur

De Dacia Bigster is een imposante verschijning met zijn lengte van 4,57 meter, hoogte van 171 cm en breedte van 181 cm. Hij staat op het CMF-B-platform, dat ook gebruikt wordt voor de Dacia Duster en Renault Captur. Met een wielbasis van 270 cm en een bodemvrijheid van 210 mm is de Bigster klaar voor alle terreinen. Het exterieur wordt gekenmerkt door vloeiende oppervlakken, strakke lijnen en een futuristische grille met Y-vormige LED-koplampen. De bekleding is gemaakt van gerecycled plastic Starkle, een innovatief materiaal dat duurzaamheid en robuustheid combineert. De Bigster is verkrijgbaar met 17, 18 en 19 inch wielen.

Ruim en praktisch interieur

Dacia belooft een “zeer ruim” interieur voor de Bigster. Het merk richt zich op “authenticiteit” in design: geen chroom of imitatie aluminium. Het interieur is gericht op ruimte, ergonomie en comfort. De Bigster is verkrijgbaar in een 5-zits en 7-zits configuratie. De ruime wielbasis garandeert voldoende beenruimte voor alle passagiers, ook op de derde zitrij. De achterbank is voorzien van ventillatieroosters, USB-C-poorten en YouClip-bevestigingen voor bekerhouders of telefoonhouders. In de hogere uitrustingsniveaus krijgt de Bigster twee 10,1 inch displays (voor het digitale instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem met touchscreen). Goedkopere versies hebben een 7 inch instrumentenpaneel. Het infotainmentsysteem biedt fysieke bedieningselementen voor de dual-zone airconditioning. De hoge middenconsole heeft een armsteun met gekoeld opbergvak, draadloze oplader en bekerhouders. De elektrisch bediende achterklep is nieuw voor Dacia. De bagageruimte heeft een inhoud van 667 liter (VDA-methode).

Motoren en aandrijving

De Dacia Bigster zal verkrijgbaar zijn met verschillende motoren:

  • ECO-G 140: ‘s Werelds eerste mild-hybrid (48 V) motor op LPG. De 1.2 liter driecilinder turbomotor heeft een vermogen van 140 pk op benzine en 130 pk op LPG.
  • Hybrid 155: Volledige hybride die een 1,8-liter 4-cilinder benzinemotor van 107 pk combineert met een 50 kW elektromotor (E-Tech technologie van Renault). Het systeem maakt tot 80% elektrisch rijden in de stad mogelijk. Het brandstofverbruik is 4,9 l/100 km.
  • TCe 140: 1.2 liter benzinemotor met mild-hybrid technologie (48 V) en 140 pk. Het verbruikt 5,6 l/100 km.
  • TCe 130: 1.2 liter benzinemotor met mild-hybrid technologie (48 V) en 130 pk. Leverbaar met vierwielaandrijving.

Het is nog niet officieel bevestigd welke transmissies beschikbaar zullen zijn voor de Bigster. Echter, gezien de hybride technologie in de Hybrid 155 en de trend naar automatische transmissies in combinatie met mild-hybrid systemen, is het aannemelijk dat er automatische opties beschikbaar zullen komen, met name voor de Hybrid 155 en mogelijk ook voor de ECO-G 140 en TCe 140/130 motoren. Zodra Dacia meer details vrijgeeft, zullen we deze informatie hier bijwerken.

“De Dacia Bigster is een veelbelovende nieuwkomer in de Dacia-familie en heeft de potentie om de kaarten te schudden in het segment van familie-SUV’s. Wilt u meer weten over het laatste autonieuws? Bezoek onze homepage Auto2025.nl en lees meer interessante autoreviews!”

Veiligheid

De Dacia Bigster zal worden uitgerust met standaard veiligheidsuitrusting zoals airbags, ABS, tractiecontrole en remassistent. Daarnaast zijn er systemen zoals Hill Descent Control, automatisch noodremsysteem en Lane Keeping Assist beschikbaar.

Uitvoeringen en uitrusting

De Bigster zal verkrijgbaar zijn in vier uitrustingsniveaus: Essential, Expression, Extreme en Journey.

  • Journey: 18 inch wielen (optioneel 19 inch), zwart dak, keyless entry, elektrisch bediende achterklep, Media Nav Live, Arkamys 3D audiosysteem, 10,1 inch digitaal instrumentenpaneel, adaptieve cruisecontrol, draadloze oplader.
  • Essential: 17 inch lichtmetalen velgen, Media Display infotainmentsysteem, handmatige airconditioning.
  • Expression: Dual-zone automatische airconditioning, elektrisch inklapbare spiegels.
  • Extreme: 18 inch lichtmetalen velgen, koperen details, panoramisch zonnedak, keyless entry, Media Nav Live infotainmentsysteem, Arkamys 3D audiosysteem, 10,1 inch digitaal instrumentenpaneel, Hill Descent Control.

Kleuren

De Dacia Bigster zal verkrijgbaar zijn in verschillende kleuren, waaronder de nieuwe kleur ‘Indigo Blue’, speciaal voor de Bigster ontwikkeld. Andere beschikbare kleuren zijn:

  • Glacier White
  • Pearl Black
  • Iron Blue
  • Comete Grey
  • Terracotta Brown

Prijs en beschikbaarheid

De Dacia Bigster komt in het voorjaar van 2025 op de Nederlandse markt. De basisprijs zal onder de € 25.000 liggen. De hybride versie kost ongeveer € 5.000 meer. Dacia biedt standaard 3 jaar garantie of 100.000 km.

Concurrentie

De Dacia Bigster zal concurreren met andere populaire 7-zits SUV’s in Nederland, zoals:

Galerij

Hoe nuttig is de publicatie?

Klik op een ster om te beoordelen!

Gemiddelde score 4.6 / 5. Aantal beoordelingen: 67

Nog geen beoordelingen. Wees de eerste die beoordeelt.

8 gedachten over “Dacia Bigster 2025: Interieur, prijzen, technische gegevens”

    • Goedemorgen! Het is nog niet officieel bevestigd welke Bigster-modellen met een automatische transmissie geleverd zullen worden. Gezien de hybride technologie in de Hybrid 155 en de trend naar automaten in mild-hybrids, is de kans groot dat er automatische opties komen, met name voor de Hybrid 155 en mogelijk ook voor de ECO-G 140 en TCe 140/130. Houd onze website in de gaten voor updates van Dacia!

      Beantwoorden

Plaats een reactie