De Genesis G70 is misschien wel de beste sportsedan waar u nog nooit in heeft gereden. Toen het luxemerk van Hyundai in 2021 in Europa lanceerde, was de G70 het antwoord op de BMW 3 Serie: een scherp sturende, achterwielaangedreven sedan met een prachtig interieur en een gedurfd design. De timing was echter ongelukkig. Genesis verdween eind 2023 stilletjes weer van de Nederlandse markt. Maar het verhaal is nog niet voorbij. In een verrassende wending heeft Genesis medio 2025 aangekondigd begin 2026 terug te keren naar Nederland.
Deze terugkeer creëert een bijzondere en ietwat pijnlijke situatie voor de G70. Want hoewel de auto zelf beter is dan ooit, past hij waarschijnlijk niet in de nieuwe, volledig elektrische strategie van Genesis voor Europa. Dit is het verhaal van een briljante auto die we waarschijnlijk gaan missen, en een merk dat een welverdiende tweede kans krijgt.
Het belangrijkste in het kort
Kenmerk | Details |
Model | Genesis G70 |
Status in NL | Niet officieel leverbaar. Genesis keert begin 2026 terug, maar focust op elektrische modellen. |
Segment | Premium D-segment sedan (concurrent BMW 3 Serie) |
Aandrijflijnen (globaal) | 2.5 Turbo (300 pk) en 3.3 V6 Twin-Turbo (368 pk) |
Kenmerkend | Dynamisch rijgedrag (achterwielaandrijving), luxe interieur, onderscheidend design |

Een Tweede Kans: De Terugkeer van Genesis naar Nederland
Waarom verdween Genesis en waarom komen ze terug? De eerste poging strandde op een strategie die niet aansloot bij de Europese markt: een focus op sedans in een SUV-wereld en een gebrek aan geëlektrificeerde aandrijflijnen. De markt was er nog niet klaar voor.
Nu, in 2025, is dat anders. Genesis heeft zich wereldwijd bewezen als een serieus luxemerk en heeft een reeks zeer competitieve, volledig elektrische auto’s ontwikkeld. De terugkeer begin 2026 zal dan ook volledig elektrisch zijn. De modellen die we in Nederland kunnen verwachten zijn de crossover GV60, de elektrische SUV Electrified GV70 en de elektrische limousine Electrified G80.
De G70: De Sportieve Sedan die we (waarschijnlijk) Gaan Missen
En de G70? Die blijft vooralsnog een verhaal van ‘wat als’. De auto zelf is namelijk een juweeltje. Voor modeljaar 2025 is hij wereldwijd vernieuwd met een krachtigere standaardmotor.
- Design: De G70 is onmiskenbaar een Genesis, met de kenmerkende ‘Two Lines’ designtaal in de koplampen en achterlichten. Hij is laag, breed en heeft de klassieke, sportieve proporties van een achterwielaangedreven sedan.
- Interieur: Het interieur is van een zeer hoog niveau, met prachtig leer, echt aluminium en een op de bestuurder gerichte cockpit. De bouwkwaliteit kan zich meten met de Duitse top.
- Aandrijving: De vernieuwde G70 wordt aangedreven door een 2.5-liter viercilinder turbo met 300 pk, of een machtige 3.3-liter V6 twin-turbo met 368 pk. Beide zijn gekoppeld aan een 8-traps automaat en leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. Hij is ontworpen om direct de concurrentie aan te gaan met de BMW 3 Serie op het gebied van puur rijplezier.
Omdat deze motoren niet geëlektrificeerd zijn, passen ze niet in de nieuwe, volledig elektrische strategie voor Nederland. Een gemiste kans voor de liefhebbers.
Wat Komt er dan Wél? De Elektrische Toekomst
In plaats van de G70, zal de Nederlandse koper begin 2026 kunnen kiezen uit een indrukwekkend elektrisch gamma:
- Genesis GV60: Een expressief gelijnde crossover op hetzelfde platform als de Hyundai IONIQ 5 en Kia EV6.
- Genesis Electrified GV70: Een volledig elektrische versie van de succesvolle mid-size SUV, een directe concurrent voor de BMW iX3 en Mercedes EQC.
- Genesis Electrified G80: Een grote, luxueuze elektrische sedan, gericht op comfort en verfijning.
De Alternatieven: Waar moet u nu naar Kijken?
Bent u op zoek naar een sportieve, achterwielaangedreven premium sedan in de klasse van de G70? Dan zijn dit in 2025 de beste alternatieven op de Nederlandse markt:
- BMW 3 Serie: De eeuwige benchmark. Biedt de meest dynamische en scherpe rijervaring in zijn klasse.
- Mercedes-Benz C-Klasse: Focust meer op comfort en technologische luxe, met een interieur dat is geïnspireerd op de S-Klasse.
- Alfa Romeo Giulia: De keuze voor de purist die valt voor Italiaanse passie, een prachtig design en een zeer communicatief stuurgedrag.
Conclusie: Een Gemiste Kans voor Nederland?
De Genesis G70 is een fantastische auto die op het verkeerde moment op de verkeerde plek was. Hij had alles in huis om de Duitse gevestigde orde uit te dagen, maar het merk was nog niet sterk genoeg en de markt vroeg om elektrificatie. De beslissing van Genesis om zich bij de terugkeer volledig op elektrische modellen te richten, is strategisch gezien volkomen logisch en verstandig. Het betekent echter wel dat wij in Nederland de scherpst sturende en meest op de bestuurder gerichte Genesis waarschijnlijk mislopen. Laten we hopen dat Genesis in de toekomst een volledig elektrische opvolger voor de G70 ontwikkelt, want de wereld heeft meer van dit soort begeerlijke sportsedans nodig.
Voor- en nadelen (van de wereldwijde G70)
Voordelen (Pro’s) | Nadelen (Contra’s) |
✅ Uitstekende rijdynamiek en balans (RWD-basis) | ❌ Niet officieel leverbaar in Nederland |
✅ Zeer hoogwaardig en luxueus afgewerkt interieur | ❌ Ruimte op de achterbank is beperkter dan bij concurrenten |
✅ Krachtige en soepele benzine-motoren | ❌ Geen geëlektrificeerde (PHEV) optie beschikbaar |
✅ Rijke standaarduitrusting voor de prijs | ❌ Merknaam heeft nog niet de status van de Duitse rivalen |
✅ Onderscheidend en stijlvol design |
Oordeel van de redacteur
Het verhaal van de Genesis G70 in Nederland is bitterzoet. Het is het verhaal van een auto met een enorm potentieel die door strategische keuzes nooit een echte kans heeft gekregen. Terwijl we uitkijken naar de veelbelovende elektrische modellen waarmee Genesis begin 2026 terugkeert, blijft er een gevoel van ‘wat als’. De G70 is het bewijs dat Genesis auto’s kan bouwen die het hart van de liefhebber sneller doen kloppen. We kunnen alleen maar hopen dat die passie voor rijplezier ook terug te vinden zal zijn in hun elektrische toekomst.