De eerste generatie Mercedes-AMG GT was een pure, onversneden sportwagen. Een brute, achterwielaangedreven machine met een lange motorkap en slechts twee stoelen, ontworpen om de Porsche 911 recht in de ogen te kijken. Voor de volledig nieuwe, tweede generatie gooit AMG het roer om. De nieuwe GT deelt zijn platform met de luxueuze SL en transformeert van een hardcore sportwagen naar een veelzijdigere en comfortabelere Gran Turismo. Hij heeft nu standaard 4MATIC+ vierwielaandrijving en optioneel een 2+2 zitconfiguratie.
Is de GT daarmee zijn scherpe randje kwijt? Integendeel. Tegelijk met deze toegenomen bruikbaarheid, introduceert AMG de krachtigste versie ooit: de adembenemende GT 63 S E PERFORMANCE, een plug-in hybride met Formule 1-technologie en een duizelingwekkend vermogen van 816 pk. De nieuwe AMG GT is een auto van paradoxen: hij is praktischer en comfortabeler geworden, en tegelijkertijd sneller en krachtiger dan ooit tevoren.
Het belangrijkste in het kort
Kenmerk | Details |
Model | Mercedes-AMG GT Coupé (C192) |
Prijs vanaf | € 244.757 (GT 55 4MATIC+, juli 2025) |
Belangrijkste versies | GT 55 (476 pk), GT 63 (585 pk), GT 63 S E PERFORMANCE (816 pk) |
Grootste verandering | Nieuw platform (gedeeld met SL), standaard 4MATIC+, optioneel 2+2 zitplaatsen |
Kenmerkend | Krachtigste AMG-productiemodel (excl. ONE) ooit, de E PERFORMANCE |

Prijzen en versies: De Top van de Voedselketen
De nieuwe AMG GT positioneert zich duidelijk in het hogere segment van de sportwagens, met een bijbehorend prijskaartje.
- AMG GT 55 4MATIC+ Coupé (476 pk): De ‘instapper’, leverbaar vanaf € 244.757.
- AMG GT 63 4MATIC+ Coupé (585 pk): De krachtigere V8-versie, leverbaar vanaf € 290.463.
- AMG GT 63 S E PERFORMANCE Coupé (816 pk): Het plug-in hybride topmodel. De Nederlandse prijs is nog niet officieel, maar zal naar verwachting ruim boven de € 320.000 liggen.
Design: Evolutie van een Atletisch Silhouet
Het design van de nieuwe GT is een evolutie van zijn voorganger. Hij is direct herkenbaar, maar de lijnen zijn gladder en de proporties zijn iets veranderd. Hij oogt gespierder en breder. De Panamericana-grille domineert nog steeds de voorzijde, en de achterkant wordt gekenmerkt door slanke LED-achterlichten. Belangrijk is de actieve aerodynamica, met een uitschuifbare achterspoiler en actieve elementen in de onderzijde van de auto voor optimale stabiliteit op hoge snelheid.
Van Tweezitter naar 2+2: Een Nieuwe Filosofie
De grootste conceptuele verandering is de overstap naar het platform van de SL. Dit brengt twee belangrijke wijzigingen met zich mee:
- Standaard 4MATIC+ Vierwielaandrijving: Waar de vorige GT een pure achterwielaandrijver was, heeft de nieuwe generatie standaard de volledig variabele vierwielaandrijving van AMG. Dit zorgt voor immense tractie en stabiliteit, maar de purist kan via de ‘Drift Mode’ nog steeds al het vermogen naar de achterwielen sturen.
- Optionele 2+2 Zitconfiguratie: De auto is nu optioneel leverbaar met twee kleine achterzitjes, geschikt voor personen tot 1,50 meter. Dit vergroot de dagelijkse bruikbaarheid aanzienlijk.
De Koning van de Kracht: De 816 pk Sterke E PERFORMANCE
Dit is het technologische meesterstuk van AMG. De GT 63 S E PERFORMANCE is een plug-in hybride, maar niet zoals u hem kent.
- De Aandrijflijn: De 4.0-liter V8 biturbo (612 pk) wordt gecombineerd met een 204 pk sterke elektromotor op de achteras.
- Systeemvermogen: Het gecombineerde vermogen bedraagt een ongelofelijke 816 pk en 1.420 Nm koppel.
- Prestaties: De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 2,8 seconden, wat sneller is dan de meeste supersportwagens.
- F1-Technologie: De kleine 6,1 kWh accu is niet ontworpen voor een grote elektrische actieradius (slechts 13 km), maar voor een extreem snelle afgifte en opname van energie, een technologie die direct is afgeleid van de Formule 1.
De Eeuwige Strijd: AMG GT versus de Porsche 911
- Porsche 911: De onvermijdelijke concurrent. De 911 (met name de Turbo-modellen) is de benchmark op het gebied van precisie en rijdynamiek. De nieuwe AMG GT is zwaarder, maar countert met meer comfort, een luxueuzer interieur en, in het geval van de E PERFORMANCE, een overweldigend vermogen.
- Aston Martin Vantage: De Britse rivaal biedt een vergelijkbare combinatie van een V8-motor voorin en een prachtig design, met een focus op een klassieke GT-ervaring.
- Ferrari Roma: De Italiaanse schone is wellicht de meest elegante auto in dit segment, maar de AMG biedt meer technologische snufjes en brute kracht.
Conclusie: voor wie is deze auto?
De nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé is volwassen geworden. Hij is niet langer de compromisloze, ietwat intimiderende sportwagen, maar een uiterst capabele en veelzijdige Gran Turismo. Hij is voor de bestuurder die de prestaties van een supercar wil, maar ook het comfort en de luxe om elke dag van de auto te kunnen genieten. De E PERFORMANCE-versie is voor de ‘early adopter’ die het absolute summum van technologie en prestaties wil, en daarmee een van de snelste en krachtigste auto’s ter wereld bezit.
Voor- en nadelen
Voordelen (Pro’s) | Nadelen (Contra’s) |
✅ Fenomenale prestaties, met name de 816 pk sterke E PERFORMANCE | ❌ Zeer hoge aanschafprijs en BPM in Nederland |
✅ Praktischer en comfortabeler dan zijn voorganger (2+2, AWD) | ❌ Hoog gewicht, met name de E PERFORMANCE-versie |
✅ Zeer hoogwaardig en technologisch interieur | ❌ Mist de pure, lichtvoetige scherpte van de vorige generatie |
✅ Indrukwekkend en gespierd design | ❌ Optionele achterbank is zeer krap |
✅ Geavanceerd onderstel met vierwielaandrijving en -sturing |
Oordeel van de redacteur
De nieuwe Mercedes-AMG GT is een auto met twee gezichten. Hij is een comfortabele en luxueuze GT waarmee je moeiteloos Europa doorkruist. Maar met een druk op de knop transformeert hij, zeker als 63 S E PERFORMANCE, in een technologisch monster dat de wetten van de fysica lijkt te herschrijven. Puristen zullen misschien treuren om het verlies van de pure achterwielaangedreven opzet, maar de nieuwe GT is een veel completere en capabelere auto geworden. Hij is volwassen, maar heeft zijn wilde haren zeker niet verloren. Een indrukwekkend staaltje Duitse engineering.