Na jarenlang het pad te hebben geëffend met de baanbrekende, maar ietwat brave Leaf, presenteert Nissan met de Ariya zijn visie op de toekomst van de elektrische auto. Dit is geen auto die is ontworpen om de snelste te zijn bij het stoplicht of om de meeste kilometers uit een kilowattuur te persen. De Nissan Ariya is een statement van design, comfort en Japanse gastvrijheid. Het is een elektrische crossover die aanvoelt als een rustgevende, futuristische lounge op wielen.
De Ariya, gelanceerd in 2022 en voor 2025 verder verfijnd met de komst van een sportieve Nismo-variant, is het antwoord van Nissan op een markt vol agressief gelijnde en sportief afgestelde concurrenten. Hij kiest bewust een ander pad: dat van serene rust, een uitzonderlijk hoogwaardig interieur en een design dat zowel futuristisch als elegant is. Is deze focus op comfort en stijl genoeg om op te vallen in de drukke arena van elektrische crossovers?
Het belangrijkste in het kort
Kenmerk | Details |
Model | Nissan Ariya |
Prijs vanaf | € 45.690 (63 kWh, juli 2025, vaak met actievoordeel) |
Accupakketten | 63 kWh (tot 403 km) en 87 kWh (tot 533 km) |
Aandrijflijnen | Voorwielaandrijving (2WD) en e-4ORCE vierwielaandrijving (AWD) |
Kenmerkend | Uniek ‘lounge’-interieur, focus op comfort en stilte, opvallend design |

Prijzen en versies in Nederland
De Nissan Ariya is verkrijgbaar in een breed scala aan configuraties, waarbij de keuze van de accu en de aandrijflijn de belangrijkste factor is. Nissan biedt vaak zeer aantrekkelijke kortingen, waardoor de uiteindelijke prijs lager kan uitvallen.
- 63 kWh Accu (217 pk, 2WD): De instapversie, leverbaar vanaf € 45.690 in de Engage-uitvoering. Biedt een WLTP-actieradius tot 403 km.
- 87 kWh Accu (242 pk, 2WD): De Long Range-versie met voorwielaandrijving, voor wie maximale actieradius zoekt. Biedt tot 533 km (WLTP).
- 87 kWh Accu e-4ORCE (306 pk, AWD): De vierwielaangedreven versie met de grote accu. Biedt superieure tractie en een actieradius tot 500 km.
- Nismo (87 kWh, 436 pk, AWD): Het nieuwe, sportieve topmodel, leverbaar vanaf circa € 61.000.
Design en Interieur: Een Japanse Lounge op Wielen
Het design van de Ariya is een meesterwerk van ‘Tijdloos Japans Futurisme’. De gladde, ononderbroken lijnen, de lage daklijn en het gesloten ‘schild’ aan de voorzijde geven hem een unieke en elegante uitstraling.
De échte magie vindt echter plaats in het interieur.
- Ruimte en Rust: Dankzij het elektrische platform en de vlakke vloer, voelt het interieur aan als een open, ruime lounge.
- Elektrisch Verschuifbare Middenconsole: Een uniek kenmerk. Met een druk op de knop kan de hele middenconsole naar voren of naar achteren schuiven, waardoor je de ruimte naar wens kunt indelen.
- Haptische Knoppen: De bedieningselementen voor de klimaatregeling zijn prachtig geïntegreerd in het houten dashboard en geven haptische feedback wanneer je ze aanraakt.
- Dubbel Display: Twee 12,3-inch schermen zijn naadloos geïntegreerd tot één breed, panoramisch display.
Aandrijving: Comfortabele Kracht en Slimme 4×4
Voorwielaandrijving (2WD) De 2WD-versies, met 217 pk of 242 pk, bieden een zeer soepele en comfortabele rijervaring. De focus ligt hier niet op explosieve acceleratie, maar op een rustige en verfijnde vermogensafgifte.
e-4ORCE Vierwielaandrijving Dit is meer dan zomaar een 4×4-systeem. Het systeem, ontwikkeld met kennis uit de Nissan GT-R, kan het vermogen en het remkoppel per wiel in milliseconden aanpassen. Dit zorgt niet alleen voor maximale grip, maar minimaliseert ook het duiken en overhellen van de carrosserie, wat resulteert in een uitzonderlijk stabiele en comfortabele rit.
De Nismo-Peper Nieuw voor 2025 is de Ariya Nismo. Deze versie verhoogt het vermogen naar 436 pk en 600 Nm, heeft een speciaal afgesteld onderstel, sportievere banden en een agressievere uitstraling. Hij is ontworpen om een meer dynamische en opwindende rijervaring te bieden, als antwoord op de sportievere concurrentie.
De Strijd der Elektrische Crossovers
- Tesla Model Y: De onbetwiste koning van de efficiëntie, ruimte en het laadnetwerk. De Ariya countert met een veel luxueuzer en hoogwaardiger interieur en een hoger comfortniveau.
- Hyundai Ioniq 5 / Kia EV6: De Koreaanse concurrenten bieden een meer uitgesproken design en snellere 800V-laadtechnologie. De Ariya voelt echter meer aan als een premium product vanbinnen.
- Skoda Enyaq Coupé / Volkswagen ID.5: De Duitse rivalen bieden eveneens een comfortabele rit en een ruim interieur, maar de Ariya onderscheidt zich met zijn unieke Japanse design en interieur-innovaties.
Conclusie: voor wie is deze auto?
De Nissan Ariya is een auto voor de bestuurder die comfort, rust en design boven pure snelheid of de allergrootste actieradius stelt. Het is de perfecte keuze voor wie een elektrische auto zoekt die aanvoelt als een toevluchtsoord, een serene ontsnapping aan de hectiek van de dag. Het interieur is simpelweg een van de mooiste en meest rustgevende plekken in autoland. Met de komst van de Nismo-versie is er nu ook een optie voor wie die verfijning wil combineren met een sportief randje.
Voor- en nadelen
Voordelen (Pro’s) | Nadelen (Contra’s) |
✅ Prachtig, ruimtelijk en zeer hoogwaardig ‘lounge’-interieur | ❌ Snelladen (max 130 kW) is niet toonaangevend in zijn klasse |
✅ Uitzonderlijk comfortabel en stil rijgedrag | ❌ Niet de meest efficiënte EV op de markt |
✅ Onderscheidend en elegant exterieurdesign | ❌ Basisversie heeft een relatief beperkte actieradius |
✅ Slim e-4ORCE vierwielaandrijvingssysteem | ❌ Bagageruimte is kleiner dan bij sommige concurrenten |
✅ Unieke features zoals de verschuifbare middenconsole |
Oordeel van de redacteur
De Nissan Ariya is een verademing. Hij bewijst dat een elektrische auto niet per se een hyper-efficiënte, minimalistische machine hoeft te zijn. De Ariya kiest voor een andere benadering: die van welzijn. Vanaf het moment dat je instapt in het prachtige interieur, voel je een gevoel van rust over je heen komen. Hij is misschien niet de ‘slimste’ keuze op papier als je puur naar specificaties kijkt, maar het is een auto die je een goed gevoel geeft. En in de moderne wereld is dat misschien wel de grootste luxe.
Galerij








