De Peugeot 308, een populaire speler in de compacte middenklasse, presenteert zich voor modeljaar 2025 met een reeks updates. Met zijn scherpe design, geavanceerde technologieën en efficiënte aandrijflijnen wil de 308 zijn succes verder uitbouwen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Inhoud:
- Een succesverhaal in de middenklasse
- Design: Scherpe lijnen en een gedurfde uitstraling
- Interieur: i-Cockpit® voor een intuïtieve ervaring
- Aandrijving: Efficiëntie en prestaties
- Fahrdynamik: Wendbaar en comfortabel
- Technologie: Innovatie en connectiviteit
- Veiligheid: Hoge standaarden
- Uitvoeringen: Keuze voor iedere smaak
- Prijs en beschikbaarheid
- Concurrenten
- Conclusie: Een aantrekkelijke keuze in de middenklasse
- Galerij
Een succesverhaal in de middenklasse
De Peugeot 308 heeft zich sinds zijn introductie in 2007 gevestigd als een stijlvolle en dynamische keuze in de compacte middenklasse. De huidige derde generatie, die in 2021 werd gelanceerd, valt op door zijn gedurfde design en innovatieve i-Cockpit®. Voor 2025 krijgt de 308 een update om hem fris en concurrerend te houden in een segment vol sterke tegenstanders.
Design: Scherpe lijnen en een gedurfde uitstraling
De Peugeot 308 2025 behoudt zijn scherpe en moderne design, maar krijgt een aantal subtiele verfijningen. De voorzijde wordt gekenmerkt door de opvallende grille met het nieuwe Peugeot-logo en de smalle LED-koplampen met de karakteristieke “slagtand”-dagrijverlichting. De zijlijn is vloeiend en dynamisch, met een lage daklijn en een oplopende taillelijn. Aan de achterzijde vallen de driedimensionale LED-achterlichten en de subtiele spoiler op de achterklep op.
Interieur: i-Cockpit® voor een intuïtieve ervaring
Het interieur van de Peugeot 308 is modern en fahrerorientiert. De i-Cockpit® met het compacte stuurwiel en het digitale instrumentenpaneel boven het stuur biedt een unieke en intuïtieve rijervaring. Het infotainmentsysteem met een 10-inch touchscreen is geïntegreerd in het dashboard en biedt navigatie, connectiviteit en een breed scala aan apps. De materialen en afwerking zijn van hoge kwaliteit en zorgen voor een premium sfeer.
Ruimte en comfort:
De Peugeot 308 biedt voldoende ruimte voor vijf volwassenen. De beenruimte is zowel voorin als achterin goed, en ook de hoofdruimte is voldoende. De kofferruimte heeft een inhoud van 412 liter en kan worden uitgebreid tot 1.323 liter door de achterbank neer te klappen.
Afmetingen:
- Lengte: 4.367 mm
- Breedte: 1.852 mm
- Hoogte: 1.444 mm
- Wielbasis: 2.675 mm
Aandrijving: Efficiëntie en prestaties
De Peugeot 308 2025 wordt aangeboden met een keuze uit efficiënte benzine-, diesel- en plug-in hybride aandrijflijnen. Alle motoren voldoen aan de nieuwste emissienormen (Euro 6d).
Benzine:
- 1.2 PureTech 110: 110 pk, 205 Nm, 0-100 km/u in 10,7 seconden, topsnelheid 195 km/u, verbruik: vanaf 5,5 l/100 km (kombiniert), CO2-uitstoot: vanaf 125 g/km (kombiniert). 6-Gang-Schaltgetriebe.
- 1.2 PureTech 130: 130 pk, 230 Nm, 0-100 km/u in 9,7 seconden, topsnelheid 210 km/u, verbruik: vanaf 5,6 l/100 km (kombiniert), CO2-uitstoot: vanaf 127 g/km (kombiniert). 6-Gang-Schaltgetriebe of 8-traps automaat.
- 1.6 PureTech 180: 180 pk, 250 Nm, 0-100 km/u in 7,5 seconden, topsnelheid 230 km/u, verbruik: vanaf 6,2 l/100 km (kombiniert), CO2-uitstoot: vanaf 140 g/km (kombiniert). 8-traps automaat.
- 1.6 PureTech 225: 225 pk, 300 Nm, 0-100 km/u in 7,0 seconden, topsnelheid 240 km/u, verbruik: vanaf 6,5 l/100 km (kombiniert), CO2-uitstoot: vanaf 148 g/km (kombiniert). 8-traps automaat.
Diesel:
- 1.5 BlueHDi 130: 130 pk, 300 Nm, 0-100 km/u in 10,6 seconden, topsnelheid 206 km/u, verbruik: vanaf 4,6 l/100 km (kombiniert), CO2-uitstoot: vanaf 120 g/km (kombiniert). 6-Gang-Schaltgetriebe of 8-traps automaat.
Plug-in Hybrid:
- 1.6 Hybrid 180: 180 pk, 360 Nm, 0-100 km/u in 7,6 seconden, topsnelheid 225 km/u, elektrische actieradius: tot 60 km (WLTP), verbruik: vanaf 1,1 l/100 km (kombiniert), CO2-uitstoot: vanaf 25 g/km (kombiniert), stroomverbruik: vanaf 12,8 kWh/100 km. 8-traps automaat.
- 1.6 Hybrid 225: 225 pk, 360 Nm, 0-100 km/u in 7,0 seconden, topsnelheid 235 km/u, elektrische actieradius: tot 59 km (WLTP), verbruik: vanaf 1,2 l/100 km (kombiniert), CO2-uitstoot: vanaf 28 g/km (kombiniert), stroomverbruik: vanaf 13,0 kWh/100 km. 8-traps automaat.
Fahrdynamik: Wendbaar en comfortabel
De Peugeot 308 biedt een fijne balans tussen wendbaarheid en comfort. Het onderstel is afgestemd op een dynamische rijervaring, maar biedt tegelijkertijd voldoende comfort voor dagelijks gebruik. De besturing is precies en direct, wat bijdraagt aan het plezier achter het stuur.
Technologie: Innovatie en connectiviteit
De Peugeot 308 2025 is uitgerust met talloze innovatieve technologieën, die het comfort, de veiligheid en de rijervaring verhogen.
- i-Cockpit®: Het unieke cockpitdesign met een compact stuurwiel en een digitaal instrumentenpaneel (10 inch) boven het stuur.
- Infotainmentsysteem met 10-inch touchscreen: Biedt navigatie met real-time verkeersinformatie, smartphone-integratie (Apple CarPlay, Android Auto), Bluetooth, spraakbediening en online diensten. De 308 beschikt ook over een wifi-hotspot en draadloos opladen voor smartphones.
- Rijassistentiesystemen: Adaptieve cruisecontrol met Stop&Go functie, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring, Driver Attention Alert, automatisch noodremsysteem met voetganger- en fietserherkenning, verkeersbordherkenning, automatisch grootlicht en een achteruitrijcamera.
- Night Vision: Optioneel systeem dat voetgangers en dieren in het donker detecteert en op het instrumentenpaneel weergeeft.
- Drive Assist 2.0: Optioneel pakket met semi-autonome rijfuncties, zoals automatische lane changes en adaptieve cruisecontrol met stop & go functie.
Veiligheid: Hoge standaarden
De Peugeot 308 2025 voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen. De stevige carrosseriestructuur en talrijke airbags (frontairbags, zijairbags en gordijnairbags) bieden optimale bescherming bij een aanrijding. De geavanceerde rijassistentiesystemen helpen om ongelukken te voorkomen. De 308 heeft vijf sterren behaald in de Euro NCAP crashtests.
Uitvoeringen: Keuze voor iedere smaak
De Peugeot 308 2025 wordt aangeboden in verschillende uitvoeringen:
- Active Pack: De basisuitvoering met een complete uitrusting, waaronder airconditioning, cruisecontrol, Lane Keeping Assist en een 10-inch touchscreen.
- Allure Pack: Voegt extra comfort en stijl toe, zoals 17-inch lichtmetalen velgen, sportstoelen, automatische airconditioning met twee zones, parkeersensoren achter en een achteruitrijcamera.
- GT Pack: De sportieve topuitvoering met 18-inch lichtmetalen velgen, een sportonderstel, sportstoelen met Alcantara bekleding, Matrix LED-koplampen, een panoramadak en het Drive Assist 2.0 pakket.
Prijs en beschikbaarheid
De Peugeot 308 2025 zal naar verwachting vanaf begin 2025 beschikbaar zijn in Nederland. De prijzen zullen naar verwachting beginnen bij ongeveer €30.000.
Concurrenten
De Peugeot 308 heeft in de compacte middenklasse te maken met sterke concurrentie, waaronder:
Conclusie: Een aantrekkelijke keuze in de middenklasse
De Peugeot 308 2025 presenteert zich met een verfijnd design, geavanceerde technologie en een breed scala aan efficiënte aandrijflijnen. Met zijn dynamische rijgedrag en zijn comfortabele interieur blijft de 308 een aantrekkelijke keuze in de compacte middenklasse.
Ontdek de nieuwe Peugeot 308 2025 en ervaar Franse elegantie met een dynamische twist! Meer informatie vind je op Auto2025.nl!