De derde generatie van de Peugeot 308 markeert een keerpunt voor het Franse merk in het competitieve C-segment, de traditionele “Golf-klasse”. Met een gedurfd, scherp design, een revolutionair i-Cockpit en vooral een uitzonderlijk breed scala aan geëlektrificeerde aandrijflijnen, positioneert de 308 zich als een van de meest moderne en veelzijdige keuzes in zijn klasse. Het unieke verkoopargument is de “Power of Choice”: de koper kan kiezen tussen een efficiënte Mild-Hybrid, een praktische Plug-in-Hybrid of de volledig elektrische E-308. Zowel de 5-deurs hatchback (Berline) als de ruime stationwagon (SW) zijn beschikbaar met deze aandrijflijnen.
Design
Het design van de nieuwe 308 is expressief en assertief. De voorkant wordt gedomineerd door een grote, frameloze grille met het nieuwe Peugeot-leeuwenembleem. Ultraslanke LED-koplampen en de sabeltand-vormige dagrijverlichting zorgen voor een agressieve en direct herkenbare lichtsignatuur. De carrosserie is bezaaid met scherpe lijnen en gespierde welvingen, die de auto een dynamische en sportieve uitstraling geven. De SW-versie (stationwagon) combineert dit dynamische design met een elegant en praktisch verlengd dak.

Interieur, Infotainment en Uitrusting
Het interieur wordt gedomineerd door de nieuwste generatie van de Peugeot i-Cockpit, die een unieke rijervaring creëert.
- i-Cockpit: Het concept bestaat uit een compact, laag gepositioneerd stuurwiel en een hoog geplaatst digitaal instrumentenpaneel (10 inch). De bedoeling is dat de bestuurder over het stuur heen naar de instrumenten kijkt.
- Infotainment: Centraal op het dashboard staat een 10-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem. Een slimme toevoeging daaronder zijn de “i-Toggles”: een rij van configureerbare digitale sneltoetsen voor directe toegang tot favoriete functies zoals klimaat, navigatie of telefoon.
- Kwaliteit: De materiaalkeuze en de afwerkingskwaliteit zijn van een hoog niveau en geven het interieur een premium gevoel.
Antriebsvarianten und Fahrkomfort
De Peugeot 308 biedt voor ieder wat wils op het gebied van elektrificatie.
- Hybrid 136 e-DCS6 (Mild-Hybrid): Dit is de instapversie. Een 1,2-liter PureTech-benzinemotor met 136 pk wordt ondersteund door een 48-volt mild-hybride systeem dat is geïntegreerd in de 6-traps automaat met dubbele koppeling. Dit verlaagt het brandstofverbruik, met name in de stad.
- Plug-in-Hybrid (PHEV): De perfecte tussenoplossing. Verkrijgbaar met een systeemvermogen van 180 pk of 225 pk. Dankzij de 12,4-kWh-batterij kan de 308 PHEV tot 60 kilometer (WLTP) volledig elektrisch rijden, wat voor de meeste dagelijkse ritten voldoende is.
- E-308 (Vollelektrisch): De emissievrije optie. Een elektromotor met 115 kW (156 pk) en een efficiënte 54-kWh-batterij zorgen voor een WLTP-actieradius van meer dan 400 kilometer. Wat de E-308 uniek maakt, is dat hij als een van de weinige elektrische auto’s in deze klasse ook als stationwagon (SW) verkrijgbaar is.

Raumangebot und Praktikabilität
De 308 biedt een solide, maar niet toonaangevend ruimteaanbod. De keuze tussen de Berline en de SW is cruciaal voor de praktische bruikbaarheid.
- Berline (5-deurs hatchback): De bagageruimte bedraagt 412 liter (384 liter voor de PHEV).
- SW (stationwagon): De SW is de gezinsvriendelijke keuze. Hij is 27 centimeter langer en biedt een aanzienlijk grotere bagageruimte van 608 liter (548 liter voor de PHEV).
Technische Gegevens
Merkmal | Hybrid 136 | Plug-in-Hybrid 180 | E-308 |
---|---|---|---|
Aandrijving | Mild-Hybrid Benzine | Plug-in-Hybrid | Elektro |
Systeemvermogen | 100 kW (136 pk) | 132 kW (180 pk) | 115 kW (156 pk) |
Batterijcapaciteit | – | 12,4 kWh | 54 kWh |
Elektrische actieradius | (Minimaal) | ca. 60 km | ca. 413 km |
Kofferbakruimte (Berline) | 412 Liter | 384 Liter | 384 Liter |
Kofferbakruimte (SW) | 608 Liter | 548 Liter | 548 Liter |

Veiligheid en Bescherming
De Peugeot 308 behaalde een score van vier sterren in de Euro NCAP-crashtests van 2022. Hoewel de passieve veiligheid goed is, werd de vijfde ster gemist door de prestaties van enkele standaard assistentiesystemen in specifieke testscenario’s. Optioneel zijn echter uitgebreide rijhulpsystemen beschikbaar.
Betrouwbaarheid en bekende problemen
De gebruikte platformen en motoren binnen de Stellantis-groep zijn beproefd en worden in miljoenen voertuigen gebruikt. Er zijn geen grote, systematische problemen bekend voor de huidige generatie van de 308.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland
De Peugeot 308 is volledig beschikbaar op de Nederlandse markt.
- De prijzen voor de Peugeot 308 Hybrid beginnen bij € 35.180.
- De Plug-in-Hybrid is verkrijgbaar vanaf ca. € 41.000.
- De volledig elektrische E-308 begint bij € 42.985.
Garantie
Peugeot biedt in Nederland de standaard fabrieksgarantie van 2 jaar. Voor de batterij van de elektrische en PHEV-modellen geldt een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Concurrenten
De 308 concurreert in het hart van de Europese automarkt:
Interessante Feiten en Bijzonderheden
- Power of Choice: De unieke strategie om drie verschillende soorten geëlektrificeerde aandrijvingen in één model aan te bieden.
- i-Cockpit: Het kenmerkende interieurconcept met het kleine stuurwiel, dat een unieke rijervaring biedt.
- Elektrische Stationwagon: De E-308 SW is een van de eerste volledig elektrische stationwagons op de markt, wat hem zeer aantrekkelijk maakt voor de zakelijke markt.
Onze Conclusies
De Peugeot 308 is een van de meest stijlvolle, moderne en veelzijdige opties in de compacte middenklasse. Zijn grootste kracht is de vrijheid om de aandrijflijn te kiezen die perfect bij de eigen behoeften past.
Voordelen:
- Expressief en zeer modern design
- Hoogwaardig en futuristisch i-Cockpit
- Brede keuze aan moderne, geëlektrificeerde aandrijflijnen
- De E-308 is ook als zeer praktische stationwagon verkrijgbaar
Nadelen:
- De ergonomie van de i-Cockpit is niet voor iedereen ideaal
- 4-sterren Euro NCAP-rating in plaats van 5
- Het infotainmentsysteem is niet het snelste in zijn klasse
Fazit: Terwijl veel concurrenten zich op één type aandrijving concentreren, biedt de Peugeot 308 een passende oplossing voor bijna iedereen: van een efficiënte mild-hybrid voor de prijsbewuste koper tot een praktische plug-in-hybrid voor de zakelijke rijder en een volledig elektrische versie voor de E-pionier. Dit, gecombineerd met zijn gedurfde design en hoogwaardige interieur, maakt de 308 een zeer sterke Franse speler in de Golf-klasse.
Ontdek welke versie van de Peugeot 308 het beste bij u past op Auto2025.nl.
Galerij
























