Toyota Mirai: Prijzen, interieur, technische gegevens

Geschreven door Franciscus Ark

De Toyota Mirai, wat “toekomst” betekent in het Japans, vertegenwoordigt ook in 2025 Toyota’s geavanceerde visie op emissievrije mobiliteit middels waterstof-brandstofceltechnologie (FCEV). De huidige, tweede generatie, die sinds 2021 op de markt is, transformeerde de Mirai van een ietwat excentrieke pionier naar een elegante, luxueuze en dynamische sedan gebouwd op Toyota’s GA-L platform. De Mirai (2025) biedt een indrukwekkende actieradius, de mogelijkheid om in enkele minuten vol te tanken, en stoot lokaal enkel waterdamp uit. Hoewel de beschikbaarheid en het gebruik in Nederland nog steeds sterk afhankelijk zijn van de beperkte waterstof-tankinfrastructuur en de hoge aanschafprijs, blijft de Mirai een fascinerende en technologisch geavanceerde auto voor early adopters en bedrijven die investeren in een duurzame toekomst.

Design

Het design van de Toyota Mirai 2025 is dat van een gestrekte, elegante en aerodynamische sedan met coupé-achtige lijnen. De lage, brede neus met de kenmerkende Toyota-grille en slanke LED-koplampen zorgen voor een assertieve en tegelijkertijd verfijnde uitstraling. De lange motorkap, de vloeiende daklijn en de gespierde heupen boven de achterwielen geven hem een dynamisch profiel. Grote lichtmetalen velgen (tot 20 inch) en een strakke achterzijde met doorlopende LED-lichtbalk completeren het premium design.

Het interieur van de Mirai is ruim, luxueus en technologisch geavanceerd. Het dashboard is asymmetrisch en bestuurdergericht, met een groot, centraal geplaatst 12,3-inch touchscreen voor het Toyota Smart Connect multimediasysteem en een digitaal instrumentenpaneel. Hoogwaardige materialen, zoals zacht leder en koperkleurige accenten, dragen bij aan de premium ambiance.

Aandrijflijn en Technologie

De Toyota Mirai wordt aangedreven door Toyota’s tweede generatie waterstof-brandstofcelsysteem:

  • Brandstofcelstack: Een compactere en krachtigere brandstofcelstack (ca. 128 kW) dan zijn voorganger, die waterstof (H2) en zuurstof (O2) uit de lucht omzet in elektriciteit en water.
  • Elektromotor: De opgewekte elektriciteit voedt een elektromotor van 134 kW (182 pk) en 300 Nm koppel, die de achterwielen aandrijft.
  • Waterstoftanks: Drie met koolstofvezel versterkte hogedruk-waterstoftanks slaan in totaal circa 5,6 kg waterstof op.
  • Bufferaccu: Een kleine lithium-ion batterij dient als buffer om remenergie op te slaan en extra vermogen te leveren bij acceleratie.
  • Actieradius en Tanken: De Mirai biedt een indrukwekkende WLTP-actieradius van circa 650 kilometer. Het voltanken met waterstof duurt slechts 3 tot 5 minuten.
  • Uitstoot: De enige lokale uitstoot is waterdamp.

De Mirai is gebouwd op het GA-L platform (Global Architecture – Luxury), wat zorgt voor een laag zwaartepunt en een uitstekende gewichtsverdeling (bijna 50:50), wat bijdraagt aan een comfortabel en dynamisch rijgedrag.

Ruimteaanbod en Praktikabilität

Als grote sedan biedt de Toyota Mirai comfortabel plaats aan vijf inzittenden, hoewel de middelste zitplaats achterin meer geschikt is voor kortere ritten. De beenruimte achterin is goed. De bagageruimte is met circa 300 liter enigszins beperkt voor een auto van dit formaat, vanwege de plaatsing van de waterstoftanks.

Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de Mirai 2025 is uitgerust met het Toyota Smart Connect multimediasysteem met een 12,3-inch touchscreen. Dit systeem biedt navigatie, Apple CarPlay en Android Auto integratie, en diverse online diensten. Een digitaal instrumentenpaneel, een head-up display en een premium JBL audiosysteem met 14 luidsprekers zijn vaak standaard of beschikbaar op hogere uitvoeringen. De standaarduitrusting in Nederland is doorgaans zeer compleet, passend bij zijn premium positionering.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De Toyota Mirai is in Nederland op bestelling leverbaar, maar blijft een exclusieve auto met een hoge aanschafprijs. De beschikbaarheid is ook gekoppeld aan de ontwikkeling van de waterstof-tankinfrastructuur. Indicatieve vanafprijs (rijklaar):

  • Toyota Mirai: vanaf circa € 70.000 – € 80.000, afhankelijk van de uitvoering en eventuele subsidies.

Geïnteresseerden, vaak leasemaatschappijen of bedrijven met een duidelijke duurzaamheidsstrategie, kunnen terecht bij geselecteerde Toyota-dealers.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de specificaties voor de Toyota Mirai (2025).

Specificatie
Toyota Mirai (2025)
Aandrijflijn
Waterstof-brandstofcelsysteem
Vermogen brandstofcel (kW)
ca. 128
Vermogen elektromotor (kW/pk)
134 / 182
Koppel elektromotor (Nm)
300
Waterstoftankcapaciteit (kg)
5,6 (3 tanks)
Actieradius (WLTP km)
ca. 650
Tanktijd (minuten)
ca. 3-5
0-100 km/h (s)
9,0
Topsnelheid (km/h)
175
Prijs vanaf (€, indicatief)
75.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn indicatief. Voor de meest actuele en officiële specificaties dient u de officiële Toyota-documentatie te raadplegen.

Beschikbare Lackeringen

De Mirai is beschikbaar in een selectie van elegante metallic en parelmoer lakkleuren die zijn premium en futuristische design benadrukken.

Veiligheid en Bescherming

De Toyota Mirai behaalde een maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests (2021). Hij is standaard uitgerust met de nieuwste generatie Toyota Safety Sense. Dit uitgebreide pakket aan actieve veiligheids- en rijhulpsystemen omvat onder meer Pre-Collision System met voetganger- en fietserdetectie, Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist en Road Sign Assist. De waterstoftanks zijn ontworpen om extreem veilig te zijn en hebben uitgebreide crashtests doorstaan.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Toyota is een pionier op het gebied van brandstofceltechnologie en heeft met de Mirai (nu in zijn tweede generatie) veel ervaring opgedaan. De technologie wordt als volwassen en betrouwbaar beschouwd, hoewel de complexiteit en de lage productievolumes betekenen dat gespecialiseerd onderhoud vereist is.

Garantie

De Toyota Mirai 2025 wordt in Nederland geleverd met de standaard Toyota-fabrieksgarantie, die via het “Toyota Relax” programma kan worden uitgebreid tot 10 jaar of 200.000 kilometer. Er gelden specifieke, uitgebreide garantievoorwaarden voor de brandstofcelstack en de waterstofcomponenten.

Concurrenten

De Toyota Mirai heeft zeer weinig directe concurrenten op de markt voor waterstof-elektrische personenauto’s:

  • Hyundai Nexo (een SUV, terwijl de Mirai een sedan is)

De bredere concurrentie voor emissievrije voertuigen komt van batterij-elektrische auto’s (BEV’s) in het premiumsegment, die een veel groter marktaandeel en een uitgebreidere laadinfrastructuur hebben.

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De Toyota Mirai is een van de weinige waterstofauto’s die daadwerkelijk in serieproductie voor consumenten wordt gebouwd. Net als de Hyundai Nexo, heeft de Mirai een luchtzuiverende functie: het filtert de aangezogen lucht voordat deze de brandstofcelstack ingaat, waardoor de auto bijdraagt aan schonere lucht in zijn omgeving. De tweede generatie Mirai is gebouwd op hetzelfde GA-L platform als de Lexus LS en LC, wat zijn premium aspiraties onderstreept.

Onze Conclusies

De Toyota Mirai (2025) blijft een indrukwekkende en technologisch geavanceerde auto die de potentie van waterstof als emissievrije brandstof demonstreert. Hij biedt een luxueuze rijervaring, een grote actieradius en het gemak van snel tanken.

Pluspunten:

  • Nul lokale emissies (alleen waterdamp).
  • Grote actieradius (ca. 650 km WLTP).
  • Zeer snelle tanktijd (ca. 3-5 minuten).
  • Luxueus, comfortabel en stil interieur.
  • Geavanceerde veiligheidssystemen (Toyota Safety Sense, 5 sterren Euro NCAP).
  • Unieke luchtzuiverende functie.

Minpunten:

  • Zeer hoge aanschafprijs.
  • Extreem beperkte waterstof-tankinfrastructuur in Nederland.
  • “Well-to-wheel” efficiëntie en de herkomst van de waterstof (“grijze” vs. “groene” waterstof) blijven belangrijke aandachtspunten voor FCEV’s.
  • Beperkte bagageruimte voor zijn formaat.

De Toyota Mirai is een auto voor de toekomst, beschikbaar voor degenen die vandaag al willen investeren in waterstofmobiliteit, maar vooralsnog geen mainstream optie is voor de gemiddelde Nederlandse automobilist.

Voor meer informatie over de Toyota Mirai en de ontwikkelingen op het gebied van waterstoftechnologie, bezoek auto2025.nl.

Plaats een reactie