VW T-Roc: Technische gegevens, wijzigingen, prijzen

Geschreven door Franciscus Ark

De Volkswagen T-Roc, een van de bestverkochte compacte crossovers in Europa en een populaire keuze in Nederland, staat op het punt een compleet nieuw hoofdstuk te beginnen. Voor het modeljaar 2025 (met een verwachte marktintroductie eind 2025 / begin 2026) wordt de geheel nieuwe, tweede generatie Volkswagen T-Roc verwacht. Dit model belooft een significante stap voorwaarts op het gebied van design, interieurtechnologie, ruimte en aandrijflijnen, en zal naar verwachting gebaseerd zijn op een doorontwikkelde versie van het MQB-platform. De nieuwe T-Roc zal naar verluidt het laatste nieuwe model van Volkswagen zijn dat in Europa met verbrandingsmotoren wordt gelanceerd, en zal waarschijnlijk een sterke focus leggen op efficiënte TSI-benzinemotoren, mogelijk met mild-hybrid (eTSI) technologie.

Design

Het exterieurdesign van de nieuwe generatie Volkswagen T-Roc 2025 zal ongetwijfeld de nieuwste designtaal van Volkswagen omarmen. Verwacht een modernere en mogelijk iets gegroeide carrosserie, met een nieuwe interpretatie van de grille, slankere LED-koplampen (optioneel IQ.LIGHT LED Matrix) en een opvallende LED-lichtstrip aan de voorzijde. De algemene proporties zullen waarschijnlijk het sportieve en zelfverzekerde karakter van de T-Roc behouden, maar dan in een frisser jasje. Aan de achterzijde zullen nieuwe LED-achterlichten en een hertekende bumper het beeld completeren.

Het interieur van de nieuwe T-Roc zal een complete transformatie ondergaan, vergelijkbaar met recente nieuwe modellen zoals de Tiguan en Passat. Dit betekent een volledig digitale cockpit met een groot, vrijstaand centraal infotainmentscherm (waarschijnlijk tot 12,9 of 15 inch) voor het nieuwste MIB4-systeem, en een standaard digitaal instrumentenpaneel. De materialen en afwerking zullen naar verwachting van een hoger niveau zijn, en de ergonomie zal profiteren van een nieuwe lay-out met mogelijk een multifunctionele draaiknop op de middenconsole en een aan de stuurkolom gemonteerde versnellingsselector.

Aandrijflijnen en Rijcomfort

Voor de nieuwe generatie Volkswagen T-Roc 2025 wordt een reeks gemoderniseerde en efficiënte aandrijflijnen verwacht, met een focus op benzinemotoren:

  • Benzine (TSI): Waarschijnlijk een selectie van de nieuwste generatie TSI-motoren, zoals de 1.0 TSI en 1.5 TSI.
  • Benzine Mild-Hybrid (eTSI): De 1.5 eTSI-motoren met 48-volt mild-hybrid technologie en Active Cylinder Management (ACTplus) zullen een belangrijke rol spelen, gekoppeld aan een DSG-automaat. Deze bieden een verbeterde efficiëntie en souplesse.
  • Diesel (TDI): De beschikbaarheid van dieselmotoren voor de nieuwe T-Roc in Nederland is zeer onwaarschijnlijk vanwege de markttrends.
  • Plug-in Hybride (eHybrid): Hoewel niet traditioneel voor de T-Roc, is een PHEV-variant voor de nieuwe generatie niet volledig uitgesloten, gezien de platformmogelijkheden, maar de focus zal waarschijnlijk op TSI/eTSI liggen om de prijs competitief te houden.

Zowel voorwielaandrijving als 4MOTION vierwielaandrijving zullen waarschijnlijk beschikbaar zijn voor bepaalde motorvarianten. Het nieuwe platform en een mogelijk optioneel adaptief onderstel (DCC) zullen bijdragen aan een verbeterde balans tussen rijcomfort en dynamiek.

Ruimteaanbod en Praktikabilität

De nieuwe T-Roc zal naar verwachting iets groeien in afmetingen, wat ten goede moet komen aan de interieurruimte en de bagageruimte. Hij zal comfortabel plaats bieden aan vijf inzittenden en een concurrerende kofferbakinhoud bieden voor het B-SUV/compacte crossover segment.

Interieur, Infotainment en Uitrusting

Het interieur van de T-Roc 2025 wordt gedomineerd door het nieuwe MIB4-infotainmentsysteem met een groot touchscreen. Dit systeem biedt een intuïtieve interface, snelle respons, verbeterde spraakbediening (IDA met toekomstige ChatGPT-integratie) en “Over-The-Air” updates. Een Digital Cockpit Pro is standaard. Optioneel zullen features zoals een head-up display, ergoActive-stoelen en geavanceerde parkeerhulpsystemen (Park Assist Pro) beschikbaar zijn.

Prijs en Beschikbaarheid in Nederland

De officiële onthulling van de nieuwe generatie Volkswagen T-Roc wordt verwacht in de loop van 2024 of begin 2025, met een marktintroductie in Nederland mogelijk eind 2025 of begin 2026. Prijzen zullen de nieuwe technologie en positionering weerspiegelen, maar de T-Roc zal competitief blijven in zijn segment. Indicatieve vanafprijzen voor de nieuwe generatie:

  • Volkswagen T-Roc (TSI/eTSI): geschat vanaf circa € 35.000 – € 39.000

Exacte prijzen en specificaties worden dichter bij de marktintroductie bekendgemaakt.

Technische Gegevens

Onderstaande tabel geeft een speculatieve indicatie van de technische specificaties voor de nieuwe Volkswagen T-Roc (2025).

Specificatie
Nieuwe T-Roc 1.0 TSI (verwacht)
Nieuwe T-Roc 1.5 eTSI (verwacht)
Motor
1.0L 3-cil. Benzine
1.5L 4-cil. Benzine + 48V MHEV
Vermogen (pk)
ca. 110-115
ca. 130-150
Koppel (Nm)
ca. 200
ca. 250
Gem. verbruik (WLTP l/100 km)
ca. 5,5-6,0
ca. 5,2-5,8
Prijs vanaf (€, indicatief)
36.000
39.000

Let op: Bovenstaande waarden zijn zeer speculatief en gebaseerd op verwachtingen voor de nieuwe generatie. Officiële specificaties volgen bij de onthulling.

Beschikbare Lackeringen

De nieuwe generatie T-Roc zal ongetwijfeld worden geïntroduceerd met een reeks frisse en moderne lakkleuren, mogelijk inclusief tweekleurige opties met een contrasterend dak.

Veiligheid en Bescherming

De nieuwe Volkswagen T-Roc zal worden uitgerust met de nieuwste generatie rijhulpsystemen van Volkswagen. Dit omvat standaard en optioneel systemen als Travel Assist, Lane Assist, Front Assist, en IQ.LIGHT LED Matrix-koplampen. Volkswagen zal streven naar een vijfsterrenbeoordeling in de Euro NCAP-tests.

Betrouwbaarheid en Bekende Problemen

Als een volledig nieuw model gebaseerd op een doorontwikkeld MQB-platform en met de nieuwste generatie motoren en technologie, wordt verwacht dat de nieuwe T-Roc de betrouwbaarheidsstandaarden van Volkswagen zal handhaven.

Garantie

Voor de nieuwe Volkswagen T-Roc 2025 geldt in Nederland de standaard Volkswagen-fabrieksgarantie (doorgaans 2 jaar, met mogelijkheid tot verlenging tot 4 jaar).

Concurrenten

De nieuwe generatie Volkswagen T-Roc zal concurreren in het zeer populaire segment van compacte crossovers en B-SUV’s:

Interessante Fakten en Bijzonderheden

De tweede generatie T-Roc wordt naar verwachting het laatste model van Volkswagen dat in Europa met volledig nieuwe verbrandingsmotoren wordt gelanceerd, voordat het merk zich volledig richt op elektrische mobiliteit. De overstap naar het MIB4-infotainmentsysteem en de nieuwe digitale cockpit is een grote stap voorwaarts in technologie. De vraag of de unieke T-Roc Cabriolet een opvolger krijgt, blijft een punt van speculatie (maar is onwaarschijnlijk).

Onze Conclusies

De geheel nieuwe Volkswagen T-Roc (2025) belooft een zeer belangrijke en aantrekkelijke update te worden van een reeds succesvol model. Met een verwacht modern design, een revolutionair digitaal interieur, efficiënte (mild-hybrid) aandrijflijnen en de nieuwste veiligheidstechnologie, heeft hij alle troeven in handen om zijn populariteit voort te zetten.

Pluspunten:

  • Modern en aantrekkelijk nieuw design.
  • Geavanceerd digitaal interieur met groot MIB4-infotainmentscherm.
  • Efficiënte TSI en eTSI mild-hybrid motoren.
  • Verbeterd rijcomfort en verfijning.
  • Uitgebreide reeks aan moderne veiligheids- en rijhulpsystemen.

Minpunten:

  • Prijzen zullen waarschijnlijk stijgen met de introductie van de nieuwe generatie en technologie.
  • De focus op TSI/eTSI betekent waarschijnlijk geen PHEV-optie, in tegenstelling tot sommige concurrenten in bredere zin.
  • Het verdwijnen van de Cabriolet-versie zou jammer zijn voor liefhebbers.

De nieuwe Volkswagen T-Roc wordt een auto om met grote belangstelling naar uit te kijken.

Zodra de nieuwe Volkswagen T-Roc officieel wordt gelanceerd, vindt u alle details en de eerste tests op auto2025.nl.

Galerij

 

Plaats een reactie