De Porsche 718 Boxster, synoniem voor open rijplezier, ondergaat een revolutionaire transformatie. Voor modeljaar 2025 introduceert Porsche een volledig elektrische versie van de iconische roadster. Met behoud van zijn kenmerkende middenmotor-layout en een focus op pure rijdynamiek, bewijst de 718 Boxster EV dat elektrisch rijden en sportiviteit perfect samengaan.
Een nieuw hoofdstuk in de Boxster-geschiedenis
De Porsche Boxster, voor het eerst geïntroduceerd in 1996, heeft altijd al gestaan voor pure rijdersauto’s met een focus op handling en prestaties. De 718 Boxster, die in 2016 zijn debuut maakte, zette deze traditie voort met een viercilinder boxermotor. Nu, in 2025, slaat Porsche een nieuwe weg in met de introductie van de volledig elektrische 718 Boxster.
Een vertrouwde vorm, een nieuwe ziel
Het design van de 718 Boxster EV blijft trouw aan de klassieke proporties van de roadster, met een lange motorkap, een korte achterkant en een lage zitpositie. De elektrische aandrijflijn heeft echter enkele subtiele designwijzigingen mogelijk gemaakt. Zo zien we een nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten voor de koeling van de batterij en de elektromotoren. De achterzijde is ook aangepast, met een diffuser die de aerodynamica optimaliseert. Verder zijn er aerodynamisch geoptimaliseerde velgen en een actief achterspoilertje.
Een modern interieur met een klassieke touch
Het interieur van de 718 Boxster EV combineert moderne technologie met een klassieke Porsche-uitstraling. Het digitale instrumentenpaneel is volledig configureerbaar en biedt alle relevante informatie voor de bestuurder. Het touchscreen infotainmentsysteem (10,9 inch) is geïntegreerd in de middenconsole en biedt toegang tot navigatie, muziek en communicatie. De materialen en afwerking zijn van topkwaliteit, zoals we van Porsche mogen verwachten. Optioneel is er een sportstuurwiel met carbon inleg en sportstoelen met extra zijdelingse steun.
Elektrische prestaties die imponeren
De 718 Boxster EV wordt aangedreven door twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras. Deze leveren samen een vermogen van 360 pk (basisversie) of 450 pk (S-versie) en een koppel van 500 Nm (basisversie) of 650 Nm (S-versie). De acceleratie van 0 naar 100 km/u is respectievelijk 4,5 seconden en 3,5 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De batterij is geïntegreerd in de vloer van de auto en heeft een capaciteit van 64 kWh (basisversie) of 82 kWh (S-versie). Dit biedt een rijbereik van 420 kilometer (WLTP) voor de basisversie en 380 kilometer (WLTP) voor de S-versie. Dankzij de 800V-technologie kan de batterij in slechts 20 minuten worden opgeladen van 10% tot 80% aan een DC-snellader. Aan een 11 kW wallbox duurt het volledig opladen van de batterij ongeveer 6 uur (basisversie) of 8 uur (S-versie).
Geluid:
Porsche heeft een kunstmatig geluid gecreëerd dat wordt afgespeeld via de luidsprekers in het interieur. Dit geluid is afhankelijk van de rijmodus en de snelheid en geeft de bestuurder een gevoel van snelheid en dynamiek.
Uitvoeringen en prijzen
De Porsche 718 Boxster EV zal beschikbaar zijn in twee uitvoeringen:
- 718 Boxster EV: 360 pk, 420 km rijbereik, vanaf € 85.000
- 718 Boxster EV S: 450 pk, 380 km rijbereik, vanaf € 105.000
Concurrenten
De Porsche 718 Boxster EV zal concurreren met andere elektrische roadsters:
Model | Prijs (vanaf) | Accu | Rijbereik (WLTP) | Vermogen | 0-100 km/u |
---|---|---|---|---|---|
Tesla Roadster | € 200.000 (geschat) | 200 kWh (geschat) | 1.000 km (geschat) | 1.000+ pk (geschat) | < 2,0 s (geschat) |
MG Cyberster | € 60.000 (geschat) | 77 kWh | 500 km (geschat) | 314 pk | 3,2 s |
Polestar 6 | € 170.000 (geschat) | 100 kWh (geschat) | 600 km (geschat) | 884 pk | 3,2 s |
Voordelen Porsche 718 Boxster EV:
- Superieure handling en rijdynamiek
- Premium kwaliteit en afwerking
- Snelle laadtijden
- Iconische Porsche-uitstraling
Nadelen Porsche 718 Boxster EV:
- Hogere prijs dan sommige concurrenten
- Beperkte bagageruimte
Rijervaring
De Porsche 718 Boxster EV belooft een rijervaring die trouw blijft aan de traditie van de Boxster. De middenmotor-layout en de lage zitpositie zorgen voor een optimale gewichtsverdeling en een uitstekende handling. De elektrische aandrijflijn biedt een directe respons en een soepele vermogensafgifte. De 718 Boxster EV zal ongetwijfeld een genot zijn om mee te rijden, zowel op bochtige landweggetjes als op het circuit.
Gewicht en gewichtsverdeling:
Ondanks de zware batterij heeft Porsche het gewicht van de 718 Boxster EV beperkt gehouden. De gewichtsverdeling is bijna perfect in balans, wat bijdraagt aan de uitstekende handling.
De Porsche 718 Boxster EV luidt een nieuw tijdperk in voor de iconische roadster. Met zijn elektrische aandrijflijn en zijn focus op rijplezier is de 718 Boxster EV klaar voor de toekomst. Lees meer op Auto2025.nl!
Technologie en veiligheid
De 718 Boxster EV is uitgerust met de nieuwste technologieën op het gebied van infotainment en veiligheid.
- Infotainmentsysteem: Porsche Communication Management (PCM) met 10,9-inch touchscreen, navigatie, smartphone-integratie (Apple CarPlay, Android Auto), Bluetooth, spraakbediening, online diensten en wifi-hotspot.
- Porsche Connect: Geeft toegang tot online diensten, zoals real-time verkeersinformatie, online muziekstreaming en remote services via de Porsche Connect app.
- Rijassistentiesystemen: Adaptieve cruisecontrol, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring, Traffic Sign Recognition, automatisch noodremsysteem, parkeerassistent met 360-graden camera.
Garantie en onderhoud
Porsche biedt 2 jaar garantie op de 718 Boxster EV met een optionele verlenging tot 10 jaar. Het onderhoud kan worden uitgevoerd bij alle officiële Porsche Centra.
Laadinfrastructuur
De 718 Boxster EV kan worden opgeladen aan een regulier stopcontact, een wallbox thuis of een publiek laadstation. Met de Porsche Charging Service heb je toegang tot een uitgebreid netwerk van laadstations in heel Europa.
Fiscale voordelen
In Nederland komen elektrische auto’s in aanmerking voor verschillende fiscale voordelen, zoals een lagere bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting.